ØVELSE GJØR MESTER: Tentamen er ikke bare en vurderingssituasjon som skal legge grunnlaget for halvårskarakteren. Det er også en øvelse til eksamen. Og at øvelse gjør mester er ikke bare et forslitt ordtak, det er også i høyeste grad sant, skriver spaltisten. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
ØVELSE GJØR MESTER: Tentamen er ikke bare en vurderingssituasjon som skal legge grunnlaget for halvårskarakteren. Det er også en øvelse til eksamen. Og at øvelse gjør mester er ikke bare et forslitt ordtak, det er også i høyeste grad sant, skriver spaltisten. Illustrasjonsfoto: NTB scanpixVis mer

Skole:

Å droppe tentamen er ikke måten å redusere elevenes stress på

Tentamensvegring.

Meninger

«Ungdomsskole dropper tentamen for å skåne stressede elever» kan vi lese i mediene. Det er nesten så en må klype seg i armen for være sikker på at det en leser, er sant.

Spaltist

Karl-Eirik Kval

er lektor og lærer i videregående skole. Han er også lærebokforfatter og forfatter av boka «Det store skolesviket». Han har hovedfag i statsvitenskap, og har blant annet forsket på innvandreres valgdeltakelse ved Institutt for samfunnsforskning.

Siste publiserte innlegg

Aldri har jeg hørt et lignende argument for å droppe tentamen. Jeg har hørt om skoler – som i enkelte fag – har droppet tentamen for å ikke å stjele for mye tid fra undervisningen. Men for å skåne stressede elever? Det høres, for å si det forsiktig, rart ut.

For det første kan en lure på om ledelsen ved denne skolen har tatt inn over seg hvorfor en arrangerer tentamen. Tentamen er ikke bare en vurderingssituasjon som skal legge grunnlaget for halvårskarakteren. Det er også en øvelse til eksamen. Og at øvelse gjør mester er ikke bare et forslitt ordtak, det er også i høyeste grad sant.

Eksamen er den endelige testen der elevene viser hva de kan. For å gjennomføre en god eksamen, nytter det ikke å ha hatt en haug med småprøver – en må ha øvd på det som kreves til eksamen: å sitte flere timer sammenhengende for å løse oppgaver. Derfor er det så viktig med tentamen.

For det andre kan en stille et spørsmål om det er sant det som påstås. Kan det tenkes at det først og fremst er stressede lærere en ønsker å skåne? Lærere som har mer enn nok med å handle julegaver og forberede jula – og ønsker å slippe arbeidet med å lage tentamen. Og som vil ha en rolig jul – uten rettebunke.

Oftere og oftere hører en om stressede elever som mener de har for mye å gjøre. Men har elevene mer lekser i dag enn før? Neppe. Konkurransen om å få gode karakterer er nok noe større i dag enn tidligere, det er nok sant. Likevel tviler jeg på om dette siste poenget er den fulle og hele årsaken til dagens stress.

Snarere handler det om at dagens elever gaper over for mye. Snapchat, Instagram, Facebook og andre sosiale medier som krever nærmest kontinuerlig oppmerksomhet. Aktiviteter der en aldri kan lene seg tilbake og tenke at en for en stund har ytt nok, tvert imot ligger det disse medienes natur at en aldri skal bli fornøyd.

På toppen av dette kommer skolearbeid. Dagens elever har en ubehagelig og stressende følelse av at det er en rekke områder der de aldri lykkes ordentlig.

Om en føler at en lykkes med det en gjør, selv om en har mye å gjøre, oppleves det ikke som stress. Så på hvilke måter kan vi i skolen hjelpe elevene slik at de skal føle mer mestring og mindre stress?

Først og fremst bør vi lære dem å prioritere. Det betyr for eksempel å konsentrere seg fullt og helt og legge vekk andre ting når en jobber med skolearbeid. Dessverre er det slik på altfor mange skoler at mye tid rotes bort på ikke-faglig bruk av PC og mobiltelefon.

Vi må bli bedre på å hjelpe elevene til å innarbeide gode arbeidsvaner. Alle klasserom bør ha mobilhotell, der mobiltelefonene obligatorisk stues vekk når elevene går inn i klasserommet. Og alle skoler bør ha mulighet til å slå av internett når elevene bruker PC og ikke har behov for internett. Slik kan elevene lære seg å gjøre én ting av gangen og lykkes med det de gjør.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook