Debatt: Trosfrihet

Å forkynne Guds dom til barn

Anders Torp blander sammen litt for mange temaer når han hevder at barn mister sin religionsfrihet hvis kristne tror på en fortapelse.

TRYGG TRO: All forkynnelse og formidling må tilpasses tilhørernes alder. Vi vil ikke holde tilbake det vi tror er sant, men det mest sentrale er å gi barn en trygg tro på Gud, skriver innsenderne. Foto: Shutterstock
TRYGG TRO: All forkynnelse og formidling må tilpasses tilhørernes alder. Vi vil ikke holde tilbake det vi tror er sant, men det mest sentrale er å gi barn en trygg tro på Gud, skriver innsenderne. Foto: ShutterstockVis mer
Meninger

I vår podkast «Ottosen & Generalen» snakket vi for noen uker om en kronikk Anders Torp hadde i Dagbladet 3/5 om at det bør være forbudt for kristne trossamfunn å forkynne fortapelse (eller helvete som Torp bruker som uttrykk) overfor barn. Vi presiserte i vår podkast viktigheten av at barn ikke møtes av forkynnelse som skremmer. Samtidig kritiserte vi forslaget fra Torp.

I sin siste kronikk kobler Torp sammen flere temaer som det er en fordel å behandle noenlunde separat. Det første handler om hvorvidt barn faktisk mister sin religionsfrihet hvis de hører forkynnelse om fortapelsen. Det andre handler om hva Bibelen faktisk sier om fortapelsens mulighet. Og det siste handler om hva vi mener at barn bør lære om fortapelsen.

La oss begynne med det første temaet. Vi mener Torp rett og slett tar helt feil når han sier at barn mister sin religionsfrihet hvis de hører om et evig helvete. Logikken hans er at slik forkynnelse er det samme som å «true» barn til å tro.

Vi er negative til en forkynnelse som ikke viser tydelig respekt for barns frihet til å tro og tenke det de ønsker. Likevel mener vi at Torp tar feil. Både barn og voksne har full frihet til å avvise enhver læresetning om fortapelse eller helvete.

Torp skriver et sted i sin kronikk: «Barn forstår. De er ikke dumme. De lurer, er nysgjerrige og undrer på hva de blir fortalt». Det er vi helt enige i. Og det betyr selvsagt at barn kan tenke at en spesifikk kristen (eller muslimsk) forkynnelse er feilaktig.

Så bagatelliserer vi ikke muligheten for indoktrinering. Det er viktig med varsomhet i forkynnelsen overfor barn. La oss derfor kommentere neste tema. Torp utfordrer oss nemlig til å svare på «hvordan man underviser barn om fortapelsen eller helvete på en god måte?»

Vårt svar er at all forkynnelse og formidling må tilpasses tilhørernes alder. Vi vil ikke holde tilbake det vi tror er sant, men det mest sentrale er å gi barn en trygg tro på Gud. Vi kan nok forkynne livets alvor, at Gud en gang skal stanse og fordømme all ondskap, men vårt fokus er – for å si det med Paulus – at Gud «vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne» (1 Tim 2,4).

Til slutt noen ord om hva det vil si å tro på fortapelse. Anders Torp påstår frimodig at vi ikke har lest Bibelen godt nok når vi advarer mot å utbrodere hva fortapelsen består i, fordi det står i Johannes Åpenbaring 20,10 at « … djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet».

Verset som Torp siterer sier faktisk ikke noe om at alle de som ikke tror på Jesus skal pines dag og natt. Teksten handler om «djevelen», «dyret» og «den falske profeten». Nå er vi ikke i tvil om at Torp sikkert lærte som barn at denne teksten er en nøkkeltekst for å forstå hva som skjer etter døden.

Vi vil imidlertid påpeke at den bildebruken som vi blant annet møter i Johannes Åpenbaring er krevende å fortolke. For eksempel taler Bibelen både om at fortapelsen innebære et evig mørke og en evig ild. Det er åpenbart at disse språklige bildene ikke så lett lar seg forene. Derfor er vi tilbakeholdne med å male ut eller utbrodere hva som vil skje med mennesker som ikke er kristne når Gud skal holde dom.

Riktignok tror vi at Gud respekterer et nei til ham fra mennesker. Vi tror at mennesker kan gå fortapt. Men det som står sentralt i vår forkynnelse, er at Gud vil at alle skal bli frelst, at Jesus Kristus er verdens eneste frelser, og at Gud en gang skal komme igjen for å dømme levende og døde. Og når vi snakker om dom, vil vi alltid understreke at en god Gud da skal sørge for at rettferdigheten virkelig skjer fyllest.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.