a-ha tilbake på toppen

Det norske bandet topper hit40 og dytter Madonna ned fra tetplassering.

  • a-ha startet karrieren ved å være nummer én i ni land med sin debutsingel «Take On Me» i 1985. 15 år seinere er a-ha tilbake på toppen. I alle fall på hit40, der de ved å dytte Madonna ned fra tetplassen får sin aller første førsteplass etter comebacket.
  • I Norge vil både «Summer Moved On» og albumet «Minor Earth - Major Sky» etter all sannsynlighet oppnå høye salgstall. Langt vanskeligere er det å spå for resten av verden. a-has hovedproblem er at de ikke har noe bra album å by verden på. Minor Earth låter uinspirert og passé. Dessuten har den tyske produsenten Andreas «Boogieman» Herbig gitt a-ha et famøst lydbilde som truer med å sende våre gutter ut av listene før de rekker å stønne hit. Moralen her er såre enkel, og heller ikke spesielt ny i popsammenheng: La gjerne tyskerne få styre pengene, men hold dem langt unna musikken.
  • «Summer Moved On» som enkeltstående låt har utvilsomt potensial til å gi a-ha det løftet de nå trenger hvis comebacket skal bli noe mer enn et blaff. Fire uker etter at den ble sluppet til radio over hele Europa, er « Summer» kontinentets 25. mest spilte radiolåt, ifølge Music & Medias European Radio Top 50 -liste. Den har imidlertid bare gjort et marginalt hopp oppover i forhold til forrige ukes 27. plass. Den samme trenden går igjen i Tyskland, der a-ha-singlen kryper oppover fra en 21. til en 19. plass på den offisielle radiolista. For øvrig spilles a-ha på radioen i både Østerrike, Sveits, Finland, Polen, Litauen, Latvia, Russland, Slovakia og Brasil, ifølge bandets eminente fanside The Swing of Things.
  • I går ble Paul Waaktaar-Savoys storslåtte balladesingel lagt ut for salg i 11 europeiske land. Landet som teller, er Tyskland. 60000- 80000 singler er sendt ut til tyske platebutikker. Målet er å debutere blant de 20 øverste på den tyske salgslista kommende uke. Klarer man ikke det, kan a-has comeback være over før det i det hele tatt har begynt. En førsteplass på radiolista hjemme i Norge er nok uansett ikke det salgsargumentet som vil brøyte vei kloden over.
NR.1:<b/> a- ha med tetplassering etter comebacket.