A-poesi og B-kultur

Ullent og ambisiøst om Whitman, spøkelser, barneterrorister og droner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Michael Cunningham er forfatteren bak «Timene» (1998), som vel er mest kjent etter filmatiseringen med bl.a. Meryl Streep. Men der «Timene» er en stilig og velkomponert roman, er «Utvalgte dager» forsert og til dels merkverdig både i tematikk og komposisjon. Som den systematiker Cunningham åpenbart er, følger han samme opplegg som i «Timene». Også her er det tre fortellinger som limes sammen av en forfatter. I «Timene» var det Virginia Wolf. Nå bruker han Walt Whitman.

Lek med sjangeren

I tillegg bedriver Cunningham en form for sjangerlek i denne boka som er lagt til New York. En lek med litterære B-sjangere: En spøkelseshistorie fra 1800-tallet. Krim fra vår egen tid. Og science fiction satt 150 år fram i tid. Det er også tre gjennomgangsfigurer i de tre fortellingene. Første del er en polemikk mot et begynnende industrielt New York som bedriver masseforbruk av innvandrerne. Der spiren blir lagt til maskineringen av mennesket og menneskeliggjøringen av maskinene. Den forkrøplede guttungen Lukas bror Simon blir slukt av en maskin «den måtte ha trodd, hvis maskiner kunne tro, at den simpelthen hadde laget en ny jernplate». Men gjennom maskinen taler Simon til Lukas og gir ordre om å redde hans elskede.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer