OMSTRIDT: Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn.

Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
OMSTRIDT: Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpixVis mer

Å skremme med EØS

Luftambulansetjenesten skal ikke skylde på EØS. De kan skylde på seg selv.

Leder

Et sentralt punkt i den svært betente striden om ambulanseflyene, har vært om det ville være lovlig eller ikke lovlig å kreve såkalt virksomhetsoverdragelse i anbudsprosessen. Krav om virksomhetsoverdragelse betyr at de ansatte har rett til å fortsette i jobben sin med samme lønns- og arbeidsvilkår i bedriften som vinner anbudet. Pilotene har ønsket en slik løsning.

Dette har ikke vært mulig, har de som laget anbudet påstått. Luftambulansetjenesten Helseforetak (LAT HF) er ansvarlige for anbudet, og har hevdet at virksomhetsoverdragelse ville være i strid med konkurranseretten i EØS-reglene – som Norge er bundet av. De har støttet seg på juristvurderinger som de og Helsedepartementet ikke har villet gi innsyn i, og som har møtt motbør fra andre juridiske eksperter og LOs jurister.

LAT HF brukte dette argumentet i den åpne høringen om saken i Stortinget, og det har også vært en del av helseminister Bent Høies forklaringer på hvorfor anbudet ble som det ble.

Onsdag snudde Helsedepartementet, og ga innsyn i juristvurderingene som ble gjort før anbudet ble laget. Og dermed falt LAT HFs argumenter i fisk. At virksomhetsoverdragelse skulle være hindret av EØS-avtalen er ikke nevnt i notater før anbudet ble laget, men dukket opp i et fra mai i år. Altså lenge etter at krisen var et faktum og det ble strid om denne siden ved saken.

AMBULANSEFLY-SAKEN: Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) orienterer Stortinget om den pågående krisen i luftambulansetjenesten i nord. Video: Stortinget Vis mer

Det kalles etterrasjonalisering, og har dermed lav troverdighet. Det er i alle fall ikke noe argument for at kommunikasjonssjefen i LAT HF kunne la seg sitere på ting som dette, fra Klassekampen 19. mai i år: «Juridiske vurderinger vi har fått gjort, konkluderte med at man veldig raskt kan havne i en situasjon hvor vi bryter EØS-reglene hvis vi krevde virksomhetsoverdragelse».

Slik sakens fakta nå står, virker det som LAT HF har opptrådt uredelig i debatten om ambulanseflyene. Det er alvorlig i denne konkrete saken, og dessuten skadelig for samfunnsdebatten. Vi må kunne stole på at offentlige organer er rimelige i sin framstilling. Det er også en uting at EØS-avtalen brukes som en dulgt og udokumentert forklaring på hvorfor ting er vondt og vanskelig. Det undergraver EØS-avtalen, som er en helt sentral forutsetning for norsk økonomisk og politisk samarbeid med våre desidert viktigste partnere i utlandet – landene i EU. Luftambulansetjenesten skal ikke skylde på EØS. De kan skylde på seg selv.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook