SMILER BREDT: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet er Vy. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
SMILER BREDT: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet er Vy. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Dagbladet mener: Nytt navn og logo er bare et sidespor

Å sminke NSB dekker ikke over jernbanens problemer

Hovedproblemet for norsk jernbane er manglende investeringer i infrastruktur og vedlikehold. Å gi NSB ny og moderne sminke dekker ikke over dette.

Meninger

Da NSB brått rullet ut sitt nye navn, steg det først et kollektivt gisp fra folk og fagfolk. Så kom latteren, de dårlige vitsene, ordspillene og sinnet. Aldri før har en ny firmabunad – eller design, om du vil – fått en så kolossal og negativ oppmerksomhet. Politikerne var raske til å lukte blod, og nå flesker de til i Stortinget. Anført av Rødt og Bjørnar Moxnes – og med Arbeiderpartiet på slep – fremmes forslag om å stanse navneskiftet. Kravet er stilet til samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) som toer sine hender. Han vil ikke «aktivt motsette» seg NSB-styrets forslag til navneendring.

Grunnen til det er visstnok den sterke argumentasjonen fra NSBs styre. Ifølge samferdselsministeren er «det avgjørende for selskapets konkurransekraft at vi gjør endringer som bidrar til en felles profilering…». NSB og Nettbuss må fremstå som ett selskap for å «være posisjonert til å vinne fremtidige konkurranser».

SAMFERDSELSMINISTER Jon Georg Dale (Frp) tror at Vy skaper konkurransekraft.
SAMFERDSELSMINISTER Jon Georg Dale (Frp) tror at Vy skaper konkurransekraft. Vis mer

Du skal langt inn i byen – nærmere bestemt til reklamebyråenes tåkefyrster – for å ta det på alvor. Ingen andre vil tro at ordet Vy, og farger i grønt og grått, vil styrke konkurransekraften. Antakelig er det tvert om. NSB-ledelsen tukler med et av Norges mest kjente merkevarer, og utfordrer kunder som har sterk lojalitet til selskapet og dets ansatte.

Selvsagt må NSB forberede seg på en ny konkurransesituasjon. Det er ikke noe galt i å modernisere den ytre profileringen. Men i konkurransen om passasjerene må innsatsen først og fremst ha substans. Da handler det om punktlighet, kapasitet, regularitet, togmateriell og service. Straks dette nevnes, iler NSB-ledelsen til og forklarer at de ikke lenger har kontroll over mye av dette. Det er langt på vei korrekt. Og det er et stort problem.

Hvis opposisjonen på Stortinget vil satse på noe som virker, bør den gå løs på regjeringens jernbanereform. Reformen fragmenterer hele jernbanestrukturen på en måte som truer samordning av ressurser og utviklingen av nye og bærekraftige tjenester. Konkurranseutsetting kan være et godt virkemiddel, f. eks. for buss, men passer dårlig for en rigid struktur som jernbanen. Særlig for norsk jernbane som har store behov for modernisering.

Hovedproblemet for jernbanen er ikke navn, profil eierskap eller konkurranse, men manglende investeringer i infrastruktur, vedlikehold og kapasitet. Å gi NSB ny og moderne sminke dekker ikke over dette.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.