Å tjene penger på sex

Ingen skal noensinne ha tapt penger på å undervurdere folks smak. Det er resepten eierne håper skal redde TVNorge fra konkurs.

130000 «Big Brother»-seere har talt: Favoritten stemt ut først

Husker du da «Robinson» var kontroversielt? Så kom «Big Brother», programkonseptet som fikk «Robinson» til å se nærmest prektig ut. Og tro ikke at TVNorge stopper her: Velkommen til fristelsenes øy, folkens. For TVNorge lukter lengselsfullt på «Temptation Island», Rupert Murdochs siste seerfelle. Der tas fire par til en tropeøy der de skilles og møter en bunke innleide vakre gigoloer og gigeletter, av alle kjønn. Og alle med ett formål: Å friste de forelskede til utroskap. Knis og gisp. Serien topper seg i en «date» med favorittfristelsen, før de fire parene blir intervjuet på kamera om de har latt seg friste eller velger å holde seg til sin medbrakte vare.

Alle med nostalgisk lengsel tilbake til klinedramaene på klassefestene i åttendeklasse har dermed funnet nok et program som matcher deres modenhetsnivå. Vi andre kan grøsse, noen av oss sikkert frydefullt, ved tanken på et ufattelig badtaste party - i en scenografi vakrere enn «Big Brother»s venteværelser.

  • Men hvorfor satser TVNorge på dette?

Svaret er enkelt. De hadde et driftsunderskudd på 132,9 millioner kroner i fjor. De kjemper med ryggen mot veggen, og de må ha seere for ikke å gå konkurs. Derfor faller de ned på den gode gamle resepten: Ingen har noensinne tapt penger på å undervurdere folks smak. Så på tirsdag får vi også, grøss og knis igjen, et «opplysningsprogram» om sex, kalt «Salsa» (altså - saus), der kamera ifølge forhåndsreklamen skal gå tett på viktige temaer som piercing i kjønnsorganer og kjønnsbarbering. Går kameraene tilstrekkelig tett på det siste blir resultatet riktignok ikke til å skille fra en avslørende dokumentar om nesehårsstussing, men hva gjør vel det: Dildogutta i TVNorge slåss mot konkursen på tryggeste vis: De skal selge sex. Samt «skandaler». Det er som kjent tryggere enn skandaler. Liksomskandaler produserer man jo selv under full kunstnerisk og kommersiell kontroll.

  • Og aksjonærer og produsenter, altså tekkelige TV2 og nesten tekkeligere Schibsted står helhjertet bak det hele.
Riktignok så langt bak som overhodet mulig. TV2 eier 49,3 prosent i tapssluket TVNorge, Schibsted eier 33 prosent av TV2, samt 65 prosent i Metronome, produksjonsselskapet som produserer «Big Brother» for TVNorge. De lar hele den norske befolkning realisere pubertetsdrømmen om et hull i veggen til gutte/jentegarderoben - en saftig time dusj og tannpuss hver eneste dag. Hvem kan vel ønske mer? (Tanntrådfetisjister bør også kunne ringe inn sine ønsker - hva med en tjeneste til bare 15,50 pr. minutt hos annonsør Telenor?).

Ingen skal si Amandus Schibsteds arvinger ikke har prinsipper: Bilder fra kamera på do skal som kjent bare brukes når de går naturlig inn i handlingen. De sarteste sjelene blant oss får bare håpe det ikke bryter ut diaréepidemi i den lukkede pappesken på Fornebu.

  • I går ble første deltaker kastet ut.

Hvis du har gått glipp av de viktige scenene, kan vi referere hva deltakeren blir reddet ut av, ved å by på TVNorges offisielle referat fra nettstedet:

«...Diskusjonen beveget seg etterhvert elegant over til en slags «hva var din første kjærlighet» dialog. Her kom det fram at Anette, og Monica, likte menn i uniform, og at Anita var tretten år da hun hadde sin seksuelle debut, Anette var femten og Trond fjorten. Per Morten og Rebekka var begge atten. Rebekka debuterte med sjefen på en barkrakk, noe Ramsy og Rodney mente var et typisk jentefenomen.»

Som spaltist burde man vel føle en forvirret takknemlighet overfor en kanal som kan by oss slikt. Og personvern må vike, for her kan jo alle «Big Brother»s yngre seere endelig få noen å identifisere seg med. «Salsa» kan jo følge opp og sause det videre til på tirsdag: «Seksualdebut på barkrakk - ett typisk jentefenomen?» Følg med!

  • TVNorge er minstemann i den norske kanalverdenen, og var presset i dødens posisjon av et driftsunderskudd som ikke var til å leve med.

Derfra måtte kanalen velge å dø i skjønnhet eller bli TV-Norges «versting». TVNorge har gjort sitt valg, og må i det minste roses for konsekvens og helhjertethet.

Men for TVNorge er det litt av et skritt, unnskyld uttrykket, fra å være hele Norges bartekanal til halve Norges glattbarberte sausekanal.

FØRSTE UT: - Det er større å gå ut først enn som nummer fem, sier Rebekka. Hun tror Rodney vil vinne. Trond i døra kan være nestemann ut.Foto: ARNE V. HOEM