Aarset electronique

Med håret sedvanlig rett ned i øya og nedover skuldrene sto gitaristen i bandet og klukka: Eivind Aarset. Nå er han sjøl ute med solo-albumet «Electronique Noir» (Jazzland/distr.: Polygram/MSO).

Det gikk mange år mellom idé og det materialiserte produkt i Molværs tilfelle, og det har vel ikke gått så mye fortere med Aarset...?

Om å luke klisjéer

- Å nei, det har tatt tid. Jeg har stelt med mye annet, og har vel når sant skal sies ikke helt hatt tro på at jeg skulle få det til. Det gir en fin følelse å ha albumet ute, og kanskje har det vært nyttig å vente. Jeg føler jeg har vært mye mer selektiv nå, enn om jeg hadde trådt til for 10-12 år siden.

Han snakker selvfølgelig om soundet - som er hypermoderne; sampling meg her og sampling meg der - men også om «å luke ut klisjéene som lett sitter i fingrene».

Det blir gjerne sånn med folk som er flinke nok til å bli betrakta som helter i store miljøer gitarister in spe.

Om glidende overganger

En låt er spilt inn live, resten i hovedsak hjemme i Aarsets leilighet. Bass, trommer og trompet er spilt inn i andre studioer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men alle gitartingene har jeg gjort hjemme, sier opphavsmannen - som medgir at det nok ikke er helt enkelt bestandig å høre hva som er gitar og hva som er...

- Vi snakker glidende overganger mellom gitarer og synther.

- Og kanskje mellom gitar og synth og trompet...?

- Det også, ja.

I slike sammenhenger er det så å si komplett umulig ikke å begynne å snakke om Miles Davis... Aarset og journalisten blir i fellesskap enig om å anbefale 70-tallskatalogen, som til nå har levd noe i skyggen av den fantastiske 60-tallskvintetten. Dette må det snart bli en slutt på.

Om å bli flytta på

Eivind Aarset kan spille «alt». Sjef i metal-gitar om han vil (men det vil han sjelden), ettertrakta i diverse jazz-sammenheng. Stilmessig har han havna, foreløpig, i det musikalske landskapet som i stor grad preges av utviklinga på elektronikkfronten.

- Det er klart de tekniske mulighetene som er tilgjengelige i verktøyet du velger også påvirker musikken. Jeg synes faktisk det er et kick å bli «flytta rundt på», liker den lydverdenen kjempegodt.

Om trommemaskiner

Han har vært opptatt av dette siden den tidlige trommemaskin, og da snakker vi 15-20 år tilbake i tid. Den gang frykta faktisk mange på fullt alvor at de gode trommeslagerne ville overflødiggjøres og erstattes av fire-fire dunka-dunka-dunka disco-maskiner. Slik gikk det heldigvis ikke.

- Det finnes en del hårreisende fine ting gjort på tidlige trommemaskiner. Marin Gayes «Sexual Healing» er kanskje kroneksemplet. Nydelig, og Trevor Horn - han var en av de første som tok i bruk samplingsteknikken. Mye av det han gjorde (Frankie Goes To Hollywood) står seg den dag i dag.

Om å være sjef

Aarset gir ut på labelen Jazzland; etter en idé av Bugge Wesseltoft, synes som en korrekt beskrivelse.

- Jeg er ikke sikker på om jeg hadde gjort dette om ikke Bugge hadde spurt. Det var først da jeg fikk samla idéene mine.

- Det er med andre ord ikke tilfeldig at debutene kommer omtrent samtidig; Nils Petter, Audun (Kleive) og din egen?

- Nei. Nå kommer jo Nils Petter ut på annet selskap (ECM), men initiativet til Jazzland har vært avgjørende for oss andre.

- Du er ikke redd for at uttrykket skal bli for likt? Vi snakker tross alt om et temmelig lite miljø?

- Det ligger åpenbart en fare der, men jeg tror at...

Han tar seg i det, smiler - og skjønner at:

- Nå er jeg kanskje en smule INVOLVERT. Men jeg opplever platene som veldig forskjellig.

- Som igjen kanskje beror på hvem som er SJEF? Er det sånn at Nils Petter hadde kommandoen på sin plate, mens du var den ubestridte sjef på din egen?

- Sånn var det, ja.

Om et travelt 1998

Han får det travelt utover våren og fram mot sommeren. «Khmer»-gjengen har pause fram til mai, men da blir det mye festivaler - bl.a. Roskilde. En turné for Rikskonsertene med Jazzlandartistene i sentrum står også for døra; Audun Kleive, Bugge Wesseltoft, Jan Bang, Eivind Aarset, DJ Abstract.

- Deretter planlegger jeg å sette sammen et band for å dra på turné med stoffet fra «Electronique Noir». Ingen av de som var med i studio har jo tid til å være med...