Abel i transe

Folketeaterbygningen huset mer enn opera i går. Det var klart for abelaktig slippfest på Stratos elleve etasjer opp.

«Birmingham Ho»-inspirerte

transer ventet ved inngangen, og sjøl stilte Morten Abel i hvite, pelskledde støvletter, da han hadde sin aller første slippkonsert i Oslo i går.

- Jeg har aldri gjort release på denne måten før, sa popkongen etterpå, fornøyd med mottakelsen.

Da hadde han gitt et fullpakket festlokale en 25-minutters smakebit fra plata, «Being Everything, Knowing Nothing», som slippes i sin helhet mandag.

- Er det overraskelser igjen, eller har du røpet dem nå?

- Det er overraskelser igjen. Man kan ikke presentere alt på 25 minutter, og jeg måtte velge det jeg visste ville fungere, sier han.

- Beskriv plata.

- Den er en jordomseiling i min musikalske erfaring. Den kommer til å stå som en solid pillar i min diskografi. Den har mye nerve, og den er close. Kanskje for close! Jeg tror ikke den blir husket for «The Birmingham Ho», for å si det slik, sier Abel.

Likevel: I går var det nettopp «The Birmingham Ho», som handler om møtet med en mann fortelleren tror er kvinne, som la tema for kvelden. En rekke transekledde vandret rundt i lokalene.

- Jeg har fått en del nye venner etter dette. Jeg får se noen nye sider av mennesker, ler Abel.

Transene hadde selskap av en rekke kjendiser som også ville ha med seg Abels slippfest.

SLIPPER PLATE: Morten Abels nyeste plate heter «Being Everything, Knowing Nothing». I går avslørte han mer enn Nothing, men ikke Everything, med minikonsert på Stratos. Mandag kommer plata.<P>