Abel på autopilot

Morten Abel har lagt av seg divanykkene, men det tok aldri helt av.

Utgangspunktet kunne ikke vært bedre for Morten Abel. Han har to sterke soloalbum i ryggen og den store folkemassen kjente hver eneste tone og hvert eneste ord. Abel var dessuten velsignet med en lyd som strakk seg lengre ut på Idrettsplassen, enn den Bowie ble tildelt et par kvelder før.

«I\'ll Come Back and Love You Forever» er full av allsangvennlige låter og Abel ble møtt med jubel når han åpnet med den fengende «Welcome Home» og fortsatte med skivas dårligste låt «Died In Germany.» Bandets faste «kordame» har en god stemme, som absolutt hever låtene, men det må sies at hennes aerobic-fakter, røyken og de mange grønnglorete klærne på scenen, gjør at du ved øyesyn kunne tatt dem for å være en danceduo.

Abel har lagt bort divanykkene han viste under Spellemannsprisen, men det er likevel smått med prat mellom låtene. Bandet kjører albumversjoner med lite improvisasjon, og det er ikke fritt for at du føler at det går automatikk i det. Det er selvfølgelig flott å høre strålende poplåter som «You Are Beautiful», «Be My Lover», «Music Is Communicating» og «Tulipz» fra scenen, men det gjelder også å få publikum til å føle at akkurat denne kvelden er spesiell, og det makter ikke Abel og co.

Marta Breen

<B>MORTEN ABEL:</B> Han høres lik ut hver gang, synes vår anmelder.