Absolut suksess!

Karen Romer Frøyland har erfart hvordan kultursponsing kan forårsake suksess. Hun var ledende i kampanjen som gjorde Absolut til det hippeste man kan drikke i USA.

Karen Romer Frøyland jobbet i teamet bak Absolut-kampanjen fra 1990 til 1996/97. Nå har hun slått seg ned i Norge med mann, barn og rådgiverjobb i Geelmuyden.Kiese.

Historien om Absolut-suksessen er et eksempel på hvordan et lite, ukjent firma, med minimalt markedsføringsbudsjett, vokste seg digert på rekordtid gjennom å støtte unge, lovende kunstnere.

Stø kurs

Mye kan ødelegge en kampanje. Et feiltrinn kan bli dyrt.

- Profilen må være krystallklar og målet presist definert. Alt i kampanjen må holde høy kvalitet. Ressursene må fokuseres på det samme. Alt må presenteres på en kvalitetstung måte. Man må vise ansvarlighet, holde seg innenfor etiske standarder. Vi oppfordret for eksempel aldri folk til å drikke! forklarer Romer Frøyland. - Men dersom folk skulle drikke, la vi ikke skjul på at vi håpet de valgte Absolut. Uten å bli selvhøytidelige. Vi ville nå folk med sofistikert humor. Det fungerte, humrer hun.

Potensial

Det var ikke innlysende at man skulle velge unge, ukjente kunstnere som sponsorobjekter. Så hvorfor?

- Mange unge, svært lovende kunstnere fikk aldri noen reell sjanse. I USA har man få støtte- og stipendordninger for kunstnere. De hadde et desperat behov for støtte, men de var kunstnere med potensial. Kommende navn i kunsten, og vi hadde et lovende, kommende produkt. Begge parter på startstreken til noe stort.

Og så ble det en dundrende, øredøvende suksess for både kunstnere og sprit.