Absurd arbeidsfordeling

POLITISKE ANSETTELSER: Høyres skandalejakt på politiske ansettelser av byråkrater er ved veis ende, og åpner for en større og langt viktigere debatt: Hvorfor er Norge så lite politisk styrt? Norge er kanskje verdens mest byråkratisk styrte land.

Norske ministere får med seg to-tre politiske rådgivere til topps i departementene. Sammen skal disse styre skuta bestående av tusenvis av fagbyråkrater, og et hav av fagområder. Alle kan forestille seg hvor vanskelig det er å gjennomføre valgløfter når så få i departementet er politisk knyttet til prosjektet.

De mest vellykkede ministrene klarer det fordi de klarer å senke suksessterskelen, får fagbyråkratene med på prosjektet eller holder seg til større strategiske forhold. Men historien rommer aller flest eksempler på fiaskoer, ministere som tar imot nøklene med store reformsmil og ender opp med samme politikk som forgjengeren (som gjorde omtrent det samme). Dette gjelder også stortinget. I USA har hver enkelt kongressrepresentant flere politiske medarbeidere enn hele SVs stortingsgruppe til sammen. Og hver enkelt senator har mer enn hele Aps stortingsgruppen til sammen.

I dag er ikke Stortinget i stand til å matche kompetansen til regjeringen og blir i for stor grad faglig overkjørt. Det er et demokratisk problem at politikere stilles til ansvar for et system de i så liten grad har mulighet til å styre. Det reduserer betydningen av valg, reduserer innflytelsen av folk, og reduserer den generelle ledelsen av landet.

En FrP-regjering skal merkes, den skal ikke vannes ut i forskjellige byråkratiske skisma. Her er skisse til forslag reform som vil styrke demokrati og ledelse av Norge i en tid med til dels enorme utfordringer.

1. Gjøre ledelsen av departementene politisk utnevnt, helt ned til avdelingsdirektørnivå.

2. Øke størrelsen på den politiske rådgiverstaben, slik at den også omfatter informasjonsavdelingen. Det er absurd at taleskrivere og informasjonslederne er byråkratisk oppnevnt.

3. Tredoble antall politiske stillinger på stortinget. Ved økende politisk styring av departementene må også stortingsgruppene, spesielt opposisjonen, få økt handlingsrom. Storparten av disse bør knyttes til fylkene stortingsrepresentantene kommer fra. Hva om du Jens satt ned en gruppe folk oppnevnt fra alle partiene som jobbet frem forslag til reform?