Anmeldelse: «Ansiktet»

Absurd komedie om religion og fremmedfrykt

Arbeidsulykke på verdens største Jesus.

POLSK PORTRETT: Et nytt ansikt blir ikke umiddelbart akseptert i blandingen av katolsk konservativisme og konservativ nasjonalisme. Video: Another World Entertainment Vis mer

«Ansiktet»

4 1 6

Drama/komedie

Regi:

Malgorzata Szumowska

Skuespillere:

Mateusz Kosciukiewicz, Malgorzata Gorol, Agniezka Podsiadlik

Premieredato:

17. mai 2019

Aldersgrense:

9 år

Orginaltittel:

«Mug/Twarz»

«Absurd humor, moralske undertoner»
Se alle anmeldelser

FILM: I 2010 ble det bygget en gigantisk Kristusfigur i Swiebodzin, vest i Polen. Målet var at statuen skulle bli verdens største Kristus, større enn den i Rio de Janeiro. I det strengt katolske Polen ble statuen også betraktet som et nasjonalistisk symbol.

I undertøy

Dette er utgangspunktet for Malgorzata Szumowskas film «Ansiktet», som vant en sølvbjørn under årets Berlinfestival. Det er blitt en film som utforsker en karakteristisk blanding av en dypt religiøs kultur og kald fremmedfiendtlighet. Her er også moderne teknologi i møtet inngrodde tradisjoner. En underlig innledningsscene viser folk som står i kø utenfor et supermarked som har «salg for folk i undertøy». Det er ikke salg på undertøy, men tilbud på digre flatskjerm-TVer - for kjøpere som kler av seg.

Jødevitser

En av de avkledde er heavyrockeren Jacek (Mateus Kosciukiewicz). Han er småbyens rebell med skulderlangt hår og utfordrende utfoldelser på dansegolvet i samfunnshuset sammen med sin sexy kjæreste Dagmara (Malgorzata Gorol). Jacek drømmer om å dra ut i verden, helst til London, noe familien hans fnyser foraktelig av rundt middagsbordet. I stedet slår de om seg med stygge vitser om jøder, muslimer og svarte.

Transplantasjon

Jacek er av arbeiderne som jobber med å reise Kristus-kjempen. Under en arbeidsulykke faller han ned i den digre torsoen og blir livstruende skadd. Det viser seg at han må få et nytt ansikt. Polens første transplantasjon i sitt slag. Det er kostbart, det offentlige dekker ikke utgiftene, og den lokale pastoren tar opp kollekt i den katolske menigheten.

Speilbilde

Det er en «annerledes» Jacek som blir utskrevet og sendt hjem. Mottakelsen av denne nye, fremmede blir en fascinerende studie i møtet med annerledesheten. Kjæresten rygger tilbake, moren vil ty til demonutdrivelse, menigheten kvier seg for å gi kollektpenger. Jaceks taleorganer er også delvis ødelagt, dermed får folk enda et påskudd til ikke å forholde seg til ham. Slik blir det nye ansiktet et slags speilbilde av lokalsamfunnets fremmedfrykt. De demonstrerer sin fromhet og patriotisme ved å reise verdens største Kristus i Polen, men den kristne barmhjertigheten og medmenneskeligheten skorter det på.

Til tross for alvorlige moralske og politiske undertoner, er «Ansiktet» en film full av komiske innslag og absurde scener i beste østeuropeiske tradisjon.

.