POPULÆRE I KINA: Gjennom mange år har AC Milan bygd opp en stor supporterskare i Kina. Foto: Reuters / Bobby Yip / NTB Scanpix
POPULÆRE I KINA: Gjennom mange år har AC Milan bygd opp en stor supporterskare i Kina. Foto: Reuters / Bobby Yip / NTB ScanpixVis mer

IDEER

AC Milan til salgs: En såpeopera i mer enn 2 x 45

Kinas styrtrike fotballmoguler vinner nå på både borte- og hjemmebane. Men mot Silvio Berlusconis AC Milan står det fortsatt uavgjort. Nå tror supporterne at eks-statsministerens plan om å selge klubben til Kina er en bløff.

Alle venter nå på siste episode i såpeoperaen om salget av fotballklubben AC Milan, en institusjon i europeisk fotball. En merkverdig historie som for hver dag som går blir mer og mer intrikat.

De siste månedene har det virket sannsynlig at Berlusconi omsider skulle dra i havn en avtale om å selge 99,93 prosent av fotballklubben til et kinesisk forretningskonsortium. Klubben er verdsatt til over 740 millioner euro, inkludert 220 millioner i gjeld.

Den aldrende, og evig skandaliserte, men fortsatt smilende klubbpresidenten, ser ingen annen utvei fra å redde klubben fra å slik ut i den økonomiske middelmådigheten. For fotballklubber nå til dags måles først og fremst etter økonomi, og uten eiere med stor risikokapital, ingen resultater.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn