Action i hoffet

Her er en overrumplende annerledes «lesning» av Shakespeares drama om den mest berømte av Stratford-skaldens kongelige skurker.

Det vil si, noen epokegjørende ny psykososial oppfatning av den fysisk og sjelelig forkrøplede drapsmann og tronrøver er det knapt tale om. Filmens kupp er at den uten å blunke, og uten å øve vold på én stavelse av Shakespeares tekst (bortsett fra vanlige strykninger), framstår som mer film enn Shakespeare-filmer har for vane. Denne «Richard III» blir avviklet som et røft-tøft actionforløp. Hoffintrigene, svikene og drapene er lagt til et imaginært England på 1930-tallet. Det ruller tanks i gatene og maktelitens uniformer minner om Gestapos.

Utgangspunkt for regissøren Richard Loncraine og tittelrollehaveren Ian McKellen er Richard Eyres 30-tallsutgave av stykket, som McKellen har feiret triumfer med.

Strategien for filmversjonen er tydeligvis å skape noe med appell til mange flere enn det teatervante, Shakespeare-innsatte publikumet. Jeg tror de lykkes langt på vei.

Iallfall er dette en heidundrende spennende og grim «Richard III». Og kanskje gjør denne ytre oppdateringen av stoffet det klarere enn ellers at det erotisk avviste, hatefulle, råslu handlingsmennesket Richard Gloucester har sine brødre overalt - at han ikke bare har hjemstavn i et stykke av Shakespeare.

Ian McKellen eksellerer i tittelrollen, og selv om denne blendende innsatsen også til tider kan virke vel teatralt grovlinjet for filmkameraet, er det en studie i maktbegjær og kontrollert galskap som gjør sterkt inntrykk.

Det skader just ikke foretakendet at andre toppaktører ivaretar utsatte poster, blant dem Nigel Hawthorne, Anette Bening, Kristin Scott Thomas, Maggie Smith og Robert Downey jr.