Action i hoffet

Her er en overrumplende annerledes «lesning» av Shakespeares drama om den mest berømte av Stratford-skaldens kongelige skurker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det vil si, noen epokegjørende ny psykososial oppfatning av den fysisk og sjelelig forkrøplede drapsmann og tronrøver er det knapt tale om. Filmens kupp er at den uten å blunke, og uten å øve vold på én stavelse av Shakespeares tekst (bortsett fra vanlige strykninger), framstår som mer film enn Shakespeare-filmer har for vane. Denne «Richard III» blir avviklet som et røft-tøft actionforløp. Hoffintrigene, svikene og drapene er lagt til et imaginært England på 1930-tallet. Det ruller tanks i gatene og maktelitens uniformer minner om Gestapos.

Utgangspunkt for regissøren Richard Loncraine og tittelrollehaveren Ian McKellen er Richard Eyres 30-tallsutgave av stykket, som McKellen har feiret triumfer med.

Strategien for filmversjonen er tydeligvis å skape noe med appell til mange flere enn det teatervante, Shakespeare-innsatte publikumet. Jeg tror de lykkes langt på vei.

Iallfall er dette en heidundrende spennende og grim «Richard III». Og kanskje gjør denne ytre oppdateringen av stoffet det klarere enn ellers at det erotisk avviste, hatefulle, råslu handlingsmennesket Richard Gloucester har sine brødre overalt - at han ikke bare har hjemstavn i et stykke av Shakespeare.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer