Action-pause i norsk film

Bare ti tusen har sett Eva Isaksens spenningsfilm «Cellofan» på kino. Nå konsentrerer norske filmskapere seg om andre sjangere.

Siden i fjor høst har spenningsfilmene «Etterfølgeren», «Salige er de som tørster», «Livredd», «Mørkets øy», «Weekend» - og nå sist «Cellofan - med døden til følge» hatt premiere.

Seks av femten filmer har vært thrillere.

Én suksess

Meningen var at kinopublikum skulle se at norsk filmbransje også kunne lage god og spennende underholdningsfilm. Resultatet ble det motsatte:

Med unntak av «Salige er de som tørster», som har solgt om lag 150000 kinobilletter og nylig fikk Amandapris for fjorårets beste norske film, har både publikum og kritikere vendt tomlene ned for de norske thrillerforsøkene.

- Ja, vi må vel si at det ikke har vært de store suksessene, sier Elin Erichsen, direktør i AV-fondet - som har finansiert både topp og bånn: «Salige...» og «Etterfølgeren».

Flere kommer

Og nå er det slutt for en stund: Karin Julsruds regidebut «1732 Høtten - marerittet har et postnummer», er den eneste thrilleren, av 18- 20 norske filmer, som helt sikkert kommer på kino før år 2000. Sannsynligvis får også Berit Nesheims filmatisering av Karin Fossum-boka «Evas øye» premiere i inneværende årtusen.

- Men det kommer flere. Thrilleren er en effektiv måte å fortelle en historie på. Problemet er at mange av de norske filmene ikke er gode nok til det de forsøker seg på, sier Tom Remlov, direktør i Norsk Film AS og ansvarlig produsent for Julsruds film.

- Jeg tror folk vil ha thrillere som er basert på noe norsk, og ikke filmer som Hollywood kunne ha laget, sier Erichsen.

Men først noe helt annet, altså: Etter at dokumentarfilmene «Junkies» og «Dei mjuke hendene» nå har hatt premiere, står Torun Lians allerede kritikerroste «Bare skyer beveger stjernene» for tur.

Så kommer Svend Wams «Desperate bekjentskaper», Erik Poppes ungdomsfilm «Schpaa», Roald Amundsen-dokumentaren «Frosset hjerte» og årets to siste, «Ole Aleksander Filibom-bom-bom» og «Suffløsen» med Hege Schøyen og Sven Nordin i hovedrollene.

Neste år vil blant annet gi oss komediene «Absolutt blåmandag» og «Olsenbandens siste stikk», episodefilmen «Tørst» og dokumentaren «Den skandinaviske drømmen» - før storsatsingene «Misery Harbour», «Sofies verden» og «Fomlesen» slippes løs.

LITE ACTION: Eva Isaksensa film Cellofan - med døden til følge trekker ikke de store massene til norske kinoer.