FORTSATT UTEN FLASH: Og krangelen mellom Adobe og Apple eskalerte ytterligere i dag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
FORTSATT UTEN FLASH: Og krangelen mellom Adobe og Apple eskalerte ytterligere i dag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / ScanpixVis mer

Adobe til angrep på Apple

Krangelen om Flash-teknologien når nye høyder.

|||Med slagordet «We [Heart] Choice» går Adobe i dag til frontalangrep på Apple i en omfattende reklamekampanje, blant annet med en helsides annonse i Washington Post.

Kampanjen er foreløpig siste ledd i en langvarig strid mellom de to firmaene, hvor kjernen er Adobes frustrasjon over at Apple nekter å la brukere installere deres Flash-teknologi på iPhone, iPad og iPod.

Adobes Flash-plugin er teknologien som ligger bak mye av videostreamingen på nett (75 prosent, ifølge Adobe selv), i tillegg til at Flash-spilleren blant annet er plattformen for majoriteten av dagens browser-spill, Facebook-favoritten «Farmville» inkludert.

Skal man tro Adobe, gjør dette at store deler av nettet blir utilgjengelig for brukere av Apples produkter.

Åpent brev- Vi mener at forbrukere burde stå fritt til å få adgang til deres favorittinnhold og applikasjoner, uansett hvilken datamaskin de har, hvilken browser de liker eller hvilken dings som passer deres behov. Intet firma - uansett hvor stort eller kreativt - burde kunne diktere hva du kan skape, hvordan du kan skape det eller hva du kan oppleve på nettet, skriver firmaets grunnleggere Chuck Geschke og John Warnock i et åpent brev på firmaets nettsider i dag.

Det er ulike teorier omkring årsaken til at Flash ikke finnes på Apples mobile plattformer. En av de mest plausible er at dette handler om kontroll.Ved å tillate Flash ville det nemlig være mulig å kjøre en mengde applikasjoner direkte i browservinduet, gratis, noe som i teorien kunne underminert Apples monopolistiske App Store.

Samtidig påstår Adobe at 98 prosent av alle PCer koblet på internett i dag støtter Flash. Naturlig nok er ikke dette en markedsandel selskapet vil gi opp uten en kamp.

- Ikke åpent nokSteve Jobs publiserte i april sine tanker om årsakene til at Apple ikke ønsker Flash på sine mobile plattformer. I stedet for å anerkjenne økonomiske motiver som den viktigste årsaken, listet han opp flere ankepunkter mot Flash-teknologien.

Ironisk nok er manglende åpenhet et av dem. Selv om Jobs medgir at Flash er bredt distribuert, er det bare Adobe som kan videreutvikle teknologien. Dette i motsetning til CSS, JavaScript og nykommeren HTML5, som alle er basert på åpen kildekode og støttes av Apple.

Som mange allerede har kommentert, er det merkelig å se Jobs, kongen av lukkede teknologiske økosystemer, bruke dette som argument. Adobe har da også kontret med at de også støtter både CSS, JavaScript og HTML5, og at store deler av Flash-teknologien nå består av åpen kildekode.

- Utviklere blokkeresJobs mener likevel at teknologien ikke utvikler seg kjapt nok, og dermed vil være til hinder for utviklere som tar den i bruk når de lager applikasjoner til iPhone og iPad.

- Den tredje parten [Adobe, journ.anm.] vil kanskje ikke inkorporere forbedringer på en plattform med mindre de er tilgjengelige på alle plattformene de støtter. Dermed vil utviklere bare ha tilgang til den minste fellesnevneren av funksjoner. Vi kan ikke akseptere at utviklere blokkeres fra å bruke våre nyvinninger og forbedringer fordi de ikke er tilgjengelige på våre konkurrenters plattformer, skriver Jobs.

Adobes kronargument om at 75 prosent av all nettvideo, deriblant Youtube, behøver Flash imøtegår han slik:

- Det Adobe unnlater å nevne er at nesten alle disse videoene også er tilgjengelige i et mer moderne format, H.264, og kan sees på iPhone, iPad og iPod.

Når det gjelder mangelen på støtte for Flash-spill må Jobs likevel gi Adobe rett, uten at han ser ut til å ta det så tungt. Han peker i stedet på sin egen AppStore og skryter av «over 50.000 spill- og underholdningstitler, mange av dem gratis».

Tar man med i beregningen at store browserspill-produsenter som Zynga ryktes å være i gang med iPhone-versjoner av de populære Flash-spillene sine, er det lett å skjønne Jobs selvsikkerhet på dette punktet.

StrømforbrukEt annet kritisk område for Jobs er strømforbruk, og her mener han Flash ødelegger mye når det kommer til videostreaming.

- For å oppnå lang batterilevetid når man spiller av video må mobile enheter dekode videoen i hardware, software-dekoding bruker for mye strøm, sier han og trekker igjen frem H.264-video. Ifølge Jobs lar H.264 batteriet vare i opp til ti timer, mens Flash-avspilling bare holder i fem.

Videre trekker Jobs frem en undersøkelse fra Symantec (selskapet bak Norton Antivirus) som fastslår at Flash var en av de største sikkerhetsrisikoene på nett i 2009. Dette imøtegås så av Adobe, som trekker frem en Symantec-rapport hvor Flash viser seg å ha få utnyttbare punkter i sin sikkerhet sammenlignet med andre internetteknologier.

Og slik fortsetter kampen, frem og tilbake, med økonomiske motiver surret sammen med mer idealistiske ideer om det åpne nettet og brukernes frie valg. Det er vanskelig å vite hvem man skal heie på. Kanskje begge. Kanskje ingen av dem.

FOLKELIG: Adobes «We Love Choice»-kampanjen kan nesten minne om «I want my MTV»-kampanjen fra noen år tilbake.
FOLKELIG: Adobes «We Love Choice»-kampanjen kan nesten minne om «I want my MTV»-kampanjen fra noen år tilbake. Vis mer