—DEN bildeeksplosjonen som skjer nå, handler ikke om det jeg driver med, sier Morten Krogvold og sikter til de anslagsvis 500 milliardene bilder som årlig tas på kloden i kjølvannet av digitalteknologiens triumf.
Desember bak store glassvinduer i hjertet av Oslo. I det skybløte formiddagslyset utenfor er lukkernes ville vals som vanlig i gang, ivrig danset av selfiesugne mobilkameraknipsere, effektive kompaktkamerajegere og mer ambisiøse speilreflekssluggere. En dans på «auto» eller kanskje på «P» og nye, stadig nye frosne øyeblikk bare et tastetrykk unna verdensvev og evig liv.
Eller, som Krogvold tror: Frosne øyeblikk som oppnår to sekunders flyktig registrering før de er glemt.
—De fotograferer alt, men de ser jo ingenting, sukker han. —Hvis jeg skulle si noe til dem, er det: «Hallo, verdens beste knapp heter delete. Velg noen bilder, print dem ut på godt papir og lim dem inn i vakre fotoalbum. Det er sånn dere virkelig kan dele bilder.»
Høres det konservativt ut? Jeg synes ikke det.
Forteller Yrkestittelen hans er fotograf, og du skal bare ha streifet et utvalg Krogvold-bilder gjennom de siste 40 åra for å fatte at den skjuler en historieforteller.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger