Advarer mot Hollywoods 3D-grådighet

«Avatar»-oscarvinner i Oslo.

||| Når 2000-tallets filmhistorie skal skrives, kommer nok produksjonsdesigner Robert Strombergs navn først og fremst til å forbindes med 3D-teknologiens gjennombrudd. To av de siste filmene han har vært med på - «Avatar» og «Alice i eventyrland» - har spilt inn enorme summer, og gjort Hollywood-direktørene hekta på 3D.

Men publikum kommer ikke til å omfavne den nye teknologien, om ikke den brukes med varsomhet. Og det skjer ikke nå, advarer Stromberg:

- Man risikerer å ødelegge det lille man har bygget opp. Det ville vært veldig trist, sier Stromberg, som er på besøk i Oslo for å holde foredrag for norsk filmbransje, til Dagbladet.

Ikke overbevistProblemet er at Hollywood-sjefene har beordret 3D-konvertering av filmer som egentlig ikke er laget for visning i formatet. Storfilmen «Clash of the Titans», som har norgespremiere fredag, er en av filmene som har fått kritikk for å se middelmådig ut i 3D.

Studioet har benyttet seg av billig konverteringsteknikk, og resultatet framstår ifølge amerikanske kritikere som unaturlig og kunstig.

- Om man vil ha en film i 3D, får man lage den i 3D. Å konvertere den i ettertid er å bruke teknologien på feil måte, og det er jeg veldig imot. Heller ikke «Alice i eventyrland» var laget i 3D, mens hver detalj i «Avatar» var planlagt for 3D-visning. Forskjellen merker publikum, sier Stromberg.

Han er ikke overbevist om at 3D er her for å bli.

- Faren er jo at det som skjer nå, ødelegger hele markedet. Da blir 3D sett på som noe negativt, og i hvert fall ikke noe publikum kommer til å betale ekstra for å oppleve, sier han.

OSCARVINNER: Stromberg avslørte at han hadde vært alvorlig kreftsyk i sin Oscar-takketale. FOTO: SCANPIX/AFP
OSCARVINNER: Stromberg avslørte at han hadde vært alvorlig kreftsyk i sin Oscar-takketale. FOTO: SCANPIX/AFP Vis mer

Som å gå i krigenStromberg har hatt noen fantastiske måneder etter at «Avatar» kom ut. I begynnelsen av mars mottok han Oscar for filmen, samtidig som «Alice i eventyrland» toppet verdens kinolister. Nå ønsker han å regissere selv.

- Jeg har jobbet med regissører fra James Cameron, som er veldig aggressiv og viljesterk, til Tim Burton, som er mye mer passiv og kreativ i det stille. Jeg mener å ha plukket opp nok nå til å kunne prøve selv også, og har et par hemmelige regiprosjekter i ermet.

- Apropos: Cameron er jo kjent for sitt voldsomme temperament. Hvordan opplevde du å jobbe med ham?

- Å lage film med Cameron er som å gå i krigen. Om du ikke vil slåss, blir du ikke akseptert. Men om du er kampvillig, elsker han deg. Konfrontasjon er hans måte å luke ut udugelige folk på.

- Du jobber med filmer som har flere hundre millioner dollar i budsjett. Hva kan du lære norsk bransje, med begrensede midler å forholde seg til?

- Jeg er helt forelsket i tanken på at det vi har gjort også inspirerer andre som lager film. Den teknologiske utviklingen vil gjøre det mulig for verden å lage helt praktfulle ting. Jeg møtte de to regissørene av «Max Manus» i Los Angeles nylig, og hadde en flott samtale med dem om deres nye prosjekt. En ny verden er i ferd med å åpne seg for alle kreative mennesker, og ikke bare dem med mye penger, sier Robert Stromberg.

Stromberg holder foredrag under seminaret Digital Storytelling på Filmens Hus i Oslo onsdag.