Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Advarer Zentropa-regissørene

Produsent Dag Alveberg (58) tror de norske Zentropa-regissørene risikerer å ekskludere seg selv.

DE UTVALGTE: Leder Valerie Saunders (nr. tre f.v.) i Zentropa Norge har plukket ut Morten Tyldum (f.v.), Anita Killi, Jens Lien, Unni Straume, Magne Pettersen og Petter Næss som Zentropas norske regissører. Foto: Hans Arne Vedlog.

Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
DE UTVALGTE: Leder Valerie Saunders (nr. tre f.v.) i Zentropa Norge har plukket ut Morten Tyldum (f.v.), Anita Killi, Jens Lien, Unni Straume, Magne Pettersen og Petter Næss som Zentropas norske regissører. Foto: Hans Arne Vedlog. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet Vis mer

||| Dagbladet fortalte i går at filmselskapet Zentropa Norge har knyttet til seg seks norske regissører.

Spillefilmregissørene Petter Næss, Jens Lien, Unni Straume og Morten Tyldum, animasjonsfilmskaperen Anita Killi og regitalentet Magne Pettersen har alle inngått en intensjonsavtale med selskapet, der de forplikter seg til et langsiktig samarbeid.

Dag Alveberg, som har produsert 19 filmer gjennom 25 år i norsk filmbransje, advarer nå regissørene mot å binde seg til ett produksjonsselskap.

- Regissørene må være forsiktige med ikke å ekskludere seg selv fra resten av filmmiljøet ved å inngå slike avtaler, sier han.

Får ikke lønn

I Zentropa skal regissørene få ro til å utvikle seg over lang tid. Overfor Dagbladet beskrev regissørene dette som særlig appellerende i en norsk filmbransje der de fram til nå har jobbet kortsiktig, isolert og med kommersielle krav hengende over seg.

- Dette er en vinn-vinn-situasjon der målet er å heve lista for norsk film, sa Petter Næss i går.

Regissørene er imidlertid ikke ansatt i Zentropa og vil ikke få lønn.

- De tilknytter seg oss helt frivillig. Alliansen med Zentropa Norge giver dem en annen og viktigere trygghet - nemlig
albuerom, respekt og inspirasjon, sier leder Valerie Saunders i Zentropa Norge.

Alveberg, som jobbet med Næss på to av «Elling»-filmene og med Jens Lien på «Jonny Vang», tror imidlertid ikke Zentropa vil gi regissørene større muligheter enn de ville fått hos andre norske selskaper.

- Hvordan skal de hevet lista hvis de fortsatt skal lage norske spillefilmer i det samme markedet? Hvem skal betale for denne langsikte utviklingen?

Alveberg understreker har stor respekt for Zentropa.

- Men dette er et grep de tar for å få tilgang til norske produksjonsmidler. 

Hardere konkurranse

Administrerende direktør Olav Øen i Monster Film tror det vil bli enda vanskeligere enn tidligere å sikre seg økonomisk støtte fra Norsk Filminstitutt nå som Zentropa Norge er på banen.

- Jo flere solide konkurrenter, jo hardere konkurranse. Men konkurranse er bra, og kan heve kvaliteten på norsk film, sier han.

«Max Manus»-produsent Sveinung Golimo ser på sin side ikke på Zentropa som noen trussel i den allerede harde kampen om filmstøtte.

- Mange norske regissører har nok ønsket et selskap som setter spesielt fokus på dem. Men det er ikke nok å snakke om filmene sine, man må lage dem også, sier han.

Forstår ikke kritikken
Valerie Saunders i Zentropa forstår ikke kritikken fra Alveberg om at norske regissører risikerer å ekskludere seg fra det norske miljøet.

— De er norske regissører. Det kan de være stolte av, og ingen ta fram dem. Tror du ikke at ros, en pris eller store publikumstall for en
av de seks vil oppleves som en norsk suksess? Det banner jeg på at det vil gjøre, og det vil være fortjent.

ERFAREN: Dag Alveberg har produsert 19 norske filmer siden debuten med «Orions Belte» i 1985.

Foto: NINA HANSEN/Dagbladet
ERFAREN: Dag Alveberg har produsert 19 norske filmer siden debuten med «Orions Belte» i 1985. Foto: NINA HANSEN/Dagbladet Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media