Æresdrap på norsk?

ÆRESDRAP: Alt for mange kvinner blir drept av sine partnere i Norge. Ny statistikk sier over 30 de siste fem årene. Som Marte Ericsson Ryste og Iffit Z. Qureshi påpeker, er dette en forferdelig del av norsk kultur (Dagbladet 14.12.). Men bør vi derfor snakke om «æresdrap på norsk», slik de to mener? Dersom kultur forstås som alt tillært eller ikke biologisk determinert, er norske menns mord på kvinnelige partnere en del av kulturen i Norge - utvilsomt. Men vanligvis opererer vi med et noe snevrere kulturbegrep for å få fram hvordan bestemte kulturelle trekk frambringer en handlingstype. Da kan vi konstatere at det er stor forskjell på den sjalu, frustrerte og ydmykede norske mannen som dreper sin kvinnelige partner selv, og de drap på kvinner i tradisjonelle samfunn som er et resultat av familiens og samfunnets forventning om at kvinnens liv må tas for å gjenopprette - ikke bare mannens - men familiens ære.Faktisk er det ofte slik at æresdrapet ikke utføres av kvinnens ektemann, men av kvinnens bror, far eller en annen slektning. Ofte er også drapet planlagt i familien og blir utført av den som kan forvente minst straff. I samfunn hvor æresdrap blir sett som legitime, er også strafferammen for slike drap minimal - kanskje bare noen måneders fengsel. Altså snakker vi om ikke bare aksept for drap, men en aktiv tilskynding fra store deler av befolkningen i disse tradisjonelle samfunnene.Dette er åpenbart en annen type drap enn norske menns mord på kvinnelige partnere, nettopp fordi det ikke finnes noen sosial aksept for slike drap i Norge. Det er utenkelig at en etnisk norsk mann henvender seg til sin kones familie og får forståelse for at hun må dø fordi hun har vært utro eller på annen måte vanæret mannens og sin egen familie. Æresdrap er derfor et relevant begrep som betegner en annen type drap enn det som begås av «etniske» nordmenn.

SELV OM VOLD mot og drap av kvinner i Norge er et alvorlig problem, er det nødvendig å se disse vesentlige forskjellene. Dersom ikke slike betydningsfulle forskjeller tas i betraktning, vil vi aldri finne de mest effektive metodene til å bekjempe vold mot kvinner. Derfor er det også viktig å få religiøse og andre ledere i innvandrermiljøene til å fordømme æresdrap. Dette er en strategi for å undergrave tradisjonens legitimitet. Om det ikke er alt som må gjøres, er det et relevant virkemiddel overfor en uhyggelig tradisjon.