LÆRER ENGELSK: Bestefaren i reklamen lærer seg engelsk - av en helt spesiell grunn. Video: Allegro Vis mer

Julereklamer:

- Ærligheten i reklamene stopper med en gang inntektene faller

Årets julereklamer forsøker å fange tidsånden. 

Julen er tida for tradisjoner og nestekjærlighet, men også for enormt forbruk og massekonsum.

Det er dermed en god tid for reklamebransjen, som vet å lage julereklamer som treffer følelsene vår.

Særlig i Storbritannia legges det ned mye arbeid julereklamene, og det har blitt en tradisjon at de britiske avisene anmelder reklamene og rangerer dem.

- På en måte en sann historie

En reklame som virkelig har truffet en nerve i år er laget av det polske selskapet Allegro (se videoen øverst i artikkelen).

Reklamen viser en polsk mann som har kjøpt seg et engelskkurs, og på svært sjarmerende vis forsøker å lære seg det nye språket. Årsaken er barnebarnet.

Allegros markedsdirektør Michal Bonarowski sier til Mashable at det er langt fra en unik historie i Polen.

- Alle i Polen har vært i eller kjenner noen som har vært i en sånn situasjon, så det er på en måte en sann historie, sier Bonarowski til Mashable.

Viser «den ekte juleånden».

Elkjøps reklame vekker oppsikt i utlandet, og har blitt hyllet for at den viser «den ekte juleånden».

«EKTE JULEÅND»: Huffington Post skriver at reklamen viser den ekte juleånden. Video: Elkjøp Vis mer

Det er reklamebyrået DBB Stockholm som står bak reklamen, og har tidligere sagt til Dagbladet at de ønsket å vise en person som føler seg utenfor i familien.

- Det er en følelse vi tror mange kan kjenne seg igjen i, uavhengig av kjønn, seksuell legning eller bare klesstil. Samtidig føles det viktig at alle typer personer i samfunnet representeres i reklame. Det er noe vi streber etter, skriver Mencák i en e-post til Dagbladet.

- Nostalgi og familie

Rektor Trond Blindheim på Høyskolen Kristiania sier julereklamene handler om nostalgi, sentimentalitet og familie.

- Gjerne også litt meditasjon og stillhet. Bransjen ønsker at folk skal kjenne seg igjen og nikke, sier til Dagbladet.

BAMSENES REISE: Denne sjarmerende reklamen er laget for flyplassen Heathrow i England. Video: Heathrow Vis mer Vis mer

Han sier det sikkert er dobbelt så mange reklamer i desember som ellers i året.

- Det er veldig mye trøkk på reklamer før jul, for det er mange som skal bruke penger i desember. Det gjelder å gi alle julegavetips, sier Blindheim til Dagbladet.

Speiler det gjeldende

En gjenganger i årets julereklamer er det ekte og det nære.

- Det er nok en ting i tida å være åpen og inkluderende, sier professor Tor W. Andreassen ved Norges handelshøyskole til Dagbladet.

Han mener reklamebransjen først og fremst forsøker å fange tidsånden.

- Jeg er såpass kynisk at jeg tror de hele tida prøver å speile det som er gjeldende til enhver tid. Når det ikke fungerer lenger, går de over på noe annet. Den ærligheten i kommunikasjonen stopper med en gang inntektene faller, sier han.

ALZHEIMER: I denne reklamen er det nissen selv som har blitt rammet av sykdommen. Video: Alzheimer Research UK. Vis mer

En av julereklamene som har gjort seg bemerket i Storbritannia har imidlertid et annet formål enn å få oss til å forbruke enda mer.

Ønsket til Alzheimers Resarch UK er engasjere folk i kampen mot sykdommen. De har laget en rørende tegnefilm om julenissen som begynner å rote med pakker og navn, og som etter hvert blir trist og distansert, og trekker seg tilbake.

Fryktet at barn ville bli opprørt

Reklamen blir faktisk ikke sendt før etter klokka 21 på kvelden, i frykt for at den skal gjøre barna opprørt, skriver Independent.

Direktør Hilary Evans ved Alzheimer's Research UK sier imidlertid at de er nødt til å være provoserende når de formidler informasjon om demens, for å bekjempe alle misforståelser om tilstanden.

- Julenissen er en viktig kulturell figur, men ideen om at han også kan bli rammet understreker poenget om at de som står oss nærmest kan bli demente, sier Evans til Independent.

Får du ikke nok av julereklamer? Her er noen flere:

JULEREKLAME: En 90 sekunders reklame fra Waitrose som er nesten som en liten kinofilm. Vis mer
JULEREKLAME: En humoristisk reklame midt i alt det rørende. Video: John Lewis Vis mer