Julereklamer:

- Ærligheten i reklamene stopper med en gang inntektene faller

Årets julereklamer forsøker å fange tidsånden. 

LÆRER ENGELSK: Bestefaren i reklamen lærer seg engelsk - av en helt spesiell grunn. Video: Allegro Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Julen er tida for tradisjoner og nestekjærlighet, men også for enormt forbruk og massekonsum.

Det er dermed en god tid for reklamebransjen, som vet å lage julereklamer som treffer følelsene vår.

Særlig i Storbritannia legges det ned mye arbeid julereklamene, og det har blitt en tradisjon at de britiske avisene anmelder reklamene og rangerer dem.

- På en måte en sann historie

En reklame som virkelig har truffet en nerve i år er laget av det polske selskapet Allegro (se videoen øverst i artikkelen).

Reklamen viser en polsk mann som har kjøpt seg et engelskkurs, og på svært sjarmerende vis forsøker å lære seg det nye språket. Årsaken er barnebarnet.

Allegros markedsdirektør Michal Bonarowski sier til Mashable at det er langt fra en unik historie i Polen.

- Alle i Polen har vært i eller kjenner noen som har vært i en sånn situasjon, så det er på en måte en sann historie, sier Bonarowski til Mashable.

Viser «den ekte juleånden».

Elkjøps reklame vekker oppsikt i utlandet, og har blitt hyllet for at den viser «den ekte juleånden».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer