Ærlighetsminuttet

Ambisiøs ungdomsroman om kunst, tro og forelskelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Bjørn Sortlands «Ærlighetsminuttet» minner på flere vis om «Sofies verden». Begge er tykke og dialogrike romaner mettet kunnskap. Men mens Gaarder vil åpne filosofiens verden for unge, går Sortland løs på kunsthistorien. Eller mer presist, på korsfestelsesmotivet i kunsten fra 1300 til i dag. Med imponerende letthet serverer romanen en anselig mengde kunst- og kulturhistorie.Hovedpersonen Frida får vite at hun har en alvorlig infeksjon på øynene. Hun kan bli blind. Uten å fortelle moren hva legene har sagt reiser Frida på interrail. For å se verden før det er for seint. Men også for å vise faren, som nylig har flyttet fra dem, at hun klarer seg selv.

Kunst og kjærlighet

I Firenze treffer Frida kunstnerden Jakob, som skriver om korsfestelsesscener i kunsten. Han tar Frida med på en dannelsesreise, og viser henne kunstverkene han skal skrive om. Frida forelsker seg, både i kunsten og i Jakob. Sortland har ofte befattet seg med kunst, blant annet i de seks barnebøkene om kunstdetektivene. Han har også laget flere bildebøker i samarbeid med kunstneren Lars Elling. Forelskelse og kjærlighet er heller ikke nye temaer for Sortland. For sin tilnærming til emnet vant han i 2004 Gyldendals konkurranse om beste kjærlighetsfortelling, med voksenromanen «For så høyt har eg elsket». I «Ærlighetsminuttet» er kunsten det tematiske tungepunktet, mens kjærlighetshistorien holder spenningen oppe. I tillegg til kunsten og kjærligheten, diskuteres holdninger til tro, til sannhet og ærlighet. Frida selv har innført et ærlighetsminutt: I seksti sekunder hver fjortende dag skal hun være helt, helt ærlig. Si noe sant. Hyppigere enn det blir vanskelig å få til, fordi hun ofte må «bruke fjorten dager på å ro i land det jeg var ærlig om i det ene minuttet. Ærlighet, selv i ørsmå doser, kan være veldig trøblete,» tenker Frida. Likevel forsøker hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer