IKONISK BILDE: Her poserer Ai Weiwei som den døde treåringen Alan Kurdi på ei strand ved Middelhavet. Foto: Rohit Chawla / Indian Times
IKONISK BILDE: Her poserer Ai Weiwei som den døde treåringen Alan Kurdi på ei strand ved Middelhavet. Foto: Rohit Chawla / Indian TimesVis mer

Ai Weiwei poserer som den døde flyktninggutten

Ai Weiwei har flyttet sin kunstneriske aktivisme fra Kina til Europa.

Kommentar

Bildet av en «død» Ai Weiwei som er skylt i land på ei strand på den greske øya Lesbos er den kinesiske kunstnerens sinte kommentar til flyktningkrisa i Europa. Han har lagt seg i samme positur som tre år gamle Alan Kurdi som ble funnet på stranda utenfor den tyrkiske byen Bodrum i september i fjor. Bildet av lille Alan er blitt ikonisk, selve symbolet på flyktningene som risikerer alt for en bedre framtid for sine barn.

Ai Weiwei er i løpet av de siste åra blitt en av verdens mest ettertraktede kunstnere. I hjemlandet Kina fungerer han som en levende provokasjon overfor myndighetene. Når han oppholder seg i Beijing er han konstant overvåket. Kameraer, avlyttingsutstyr og sivilkledd politi holder atelieret hans under oppsikt døgnet rundt.

Det er en underlig dobbelthet i Ai Weiweis Beijing-liv. På den ene siden er han en høyst synlig representant for den kinesiske kunstscenen. Han er mannen bak Beijings offisielle OL-arena, kalt «fugleredet» på folkemunne. Men har er også en aktiv regimekritiker. Etter jordskjelvet i Sichuan i 2008, da tusener av skolebarn ble knust under mangelfullt konstruerte skolebygninger, gjorde Ai Weiwei deres skjebne - og myndighetenes fortielse - til et kunstpolitisk prosjekt. Represaliene kom i form av et fysisk angrep, et overfall som resulterte i hjerneblødning. Den mer offisielle straffen var anklager om skatteunndragelse og 81 dager i fengsel.

Husarrest og inndratt pass fulgte deretter. I mellomtida vokste Ai Weiweis status i vestlige museer og gallerier. I fjor sommer fikk han omsider papirene tilbake og etablerte seg i Tyskland. Nå har den 59-årige kunstneren forflyttet seg til Lesbos, hvor han deltar som frivillig hjelper for flyktningene som kommer sjøveien til Europa. Samtidig samler han dokumentasjon til et nytt prosjekt.

Svart-hvitt-fotografiet av Ai Weiwei på stranda er tatt av den indiske fotografen Rohit Chawla for magasinet India Today. Ifølge Washington Post inngår det i utstillingen «The Artist» under India Art Fair. På Ai Weiweis egen Facebook-side finnes autentiske bilder av voksne og barn i redningsvester under emneknaggene #refugees og #lesvos.

I forrige uke aksjonerte Ai Weiwei med å trekke sine kunstverk fra de danske galleriene ARoS og Faurschou Foundation, i protest mot det danske folketingets vedtak om å kroppsvisitere asylsøkere, gjennomsøke bagasjen deres og beslaglegge smykker og verdisaker. Han har uttalt, blant annet til The Guardian, at det var en helt spontan beslutning: - Det er en personlig reaksjon, enkelt og greit; en kunstner som prøver å ikke bare observere begivenhetene, men å handle.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook