AI WEIWEI Kinesisk verdenskunstner med fotoutstilling i Norge. Her med et av webkameraene han installerte i sitt eget hus i Beijing for å "hjelpe" overvåkingspolitiet. Foto: AFP/NTBscanpix
AI WEIWEI Kinesisk verdenskunstner med fotoutstilling i Norge. Her med et av webkameraene han installerte i sitt eget hus i Beijing for å "hjelpe" overvåkingspolitiet. Foto: AFP/NTBscanpixVis mer

Ai Weiwei til Norge

Han kommer ikke selv; han sitter i husarrest i Kina. Men bildene hans er her.

Det er Kistefos-Museet på Jevnaker som førstkommende søndag kan åpne Ai Weiweis aller første separatutstilling i Norge. Det dreier seg om en fotoutstilling. Allsidige Ai har en karriere som fotograf som strekker seg fra hans opphold i USA på 1980-tallet. Siden har han brukt kameraet til å dokumentere alt han har gjort av øvrig kunstnerisk virksomhet. Den omfatter alt fra å knuse antikvariske krukker fra Han-dynastiet til å vise en stygg langfinger foran Den himmelske freds plass i Beijing.

Nylig var Ai Weiwei så «behjelpelig» overfor det kinesiske politiet at han installerte overvåkingskameraer i alle rom i sitt eget hjem utenfor Beijing. Myndighetene må ha oppfattet gesten som en smule pinlig, for de ba Ai innstille egenovervåkingen. Ironi er som kjent ikke autoritære regimers sterkeste side.

Mannen i fokus ble i fjor kåret av kunstmagasinet ArtReview til den internasjonale kunstverdenens aller mektigste. Time Magazine hadde ham samme år på lista over verdens 100 viktigste personer. Det var neppe tilfeldig at posisjonen hans fikk en slik oppblomstring akkurat i 2011. I begynnelsen av april dette året «ble han forsvunnet». Da han ble løslatt mot kausjon 22. juni, med forbud mot å forlate Kina, viste det seg at han var anklaget for skatteunndragelse.

De kinesiske myndighetene hadde lenge bekymret seg for Ai Weiweis virksomhet. Til en viss grad var han beskyttet av sin internasjonale stjernestatus som innebærer utstillinger på verdens ledende museer, seinest installasjonen av tonnevis med solsikkefrø i porselen på Tate Modern i London. Men hans omfattende blogging, med sterke islett av politisk aktivisme, ble nok for overveldende i ettpartistaten som prøver å sensurere alle kontroversielle ytringer.

Som mange andre i Kina som opplevde det store jordskjelvet i Sichuan-provinsen i 2008, ble Ai Weiwei forferdet over alle skolebarna som ble drept i ruinene av uforskriftsmessige skolebygninger. Han satte i gang en aksjon der han samlet inn navn og data på alle de døde barna, og slik «organisering» gjør man ikke ustraffet i Kina. Ai Weiwei ble banket opp av lokale politifolk, og måtte siden opereres for hjerneblødning etter sammenstøtet.

For oss som erfarte Ai Weiwei i hans mest aktivistiske fase i Beijing, var det en gåte at han ikke ble «tatt» før. Riktignok ble han feiret som en kinesisk helt for å ha bidratt til designen av OL-anlegget Fugleredet, men han benyttet enhver offentlig anledning til å rakke ned på Beijing-OL 2008 som et propagandashow for regimet. Etter fengselsoppholdet i fjor er hans aksjonsradius sterkt redusert.

Men ikke hans kunst. Tate Modern kjøpte nylig 10 tonn solsikkefrø - en tidel av hele samlingen - til en ukjent pris. På en privat auksjon gikk ett av disse porselensfrøene for 35 kroner. Ai Weiwei er blitt ettertraktet. I sommer stiller han ut på Serpentine Gallery under London-OL. Og på Kistefos-Museet på Jevnaker.