Akademia: Lost in translation?

Den akademiske eliten evner ikke å framføre visjoner utenfor egen andedam.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SPRÅKSTRIDEN I NORGE dreier seg ikke bare om nynorsk og bokmål. To nye språk har dukket opp det siste tiåret: Markedsspråket og kulturspråket. Debatten rundt reformer på universitetene, i skolen og i bokbransjen har vist at de to språkene allerede har blitt så forskjellige at de som bruker det ene, knapt forstår det andre. Paradoksalt nok kan det synes som om kulturspråkbrukerne har hatt større problemer med kulturforståelsen enn markedsspråksbrukerne. Karakteristikkene av meningsmotstanderne har blitt tilsvarende fordomsfulle. Ikke minst blant samfunnets høyest utdannede - professorene - har tonen vært langt fra dannet. Professor Bernt Hagtvedt har for eksempel beskyldt Regjeringen for å være «historieløse blåruss» som behandler universitetene som «outsourcede bokholderistyrte fabrikkhaller for rask gjennomstrømning etter de mest banale tellemetoder.» Det ser ut til å være en utbredt oppfatning at markedsspråket måler alt i kroner og øre og ikke forstår den ikke-økonomiske verdien av kultur og dannelse.

MEN ER VIRKELIG de som taler markedsspråket så dumme? Og hva avslører reformkritikken om forutsetningene i kritikernes eget språk? En måte å undersøke dette på er å se nærmere på noen av punktene i et manifest undertegnet av flere ledende universitetspersonligheter tidligere i år - blant annet Hagtvedt, Astrid Nøklebye Heiberg, Cathrine Holst og Francis Sejersted. Manifestet er skrevet på standard kulturspråk, og forfatterne kritiserer Regjeringen for å la markedstenkningen trenge inn på akademias enemerker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer