Aker betaler 2,2 millioner per minutt for reklamefilmer

«Nøtteknekker»-oppfølger koster mer enn mange norske spillefilmer.

(Dagbladet.no): Reklamefilmen «Nøtteknekkeren» fra 2005 er en av Norges dyreste reklamer noensinne. Filmen vant «Gullfisken» etter en omfattende kampanje med en samlet kostnad på mellom syv og åtte millioner kroner.

Aker-konsernet har nå klar en oppfølger som som vil ha premiere før TV 2-nyhetene torsdag. Den nye filmen skal være to minutter lang og kombinerer materiale fra den forrige filmen og nye opptak.

Reklamemannen Jon Christian Fosseidbråten har vært involvert i begge produksjonene og forteller at kostnadene i denne runden har vært under halvparten av forrige gang

- Det er med sekk og snøre, sier Fosseidbråten og forklarer at det inkluderer både produksjon og visninger.

Han vil ikke kommentere detaljer i budsjettet, men sier at en vanlig fordelingsnøkkel i et reklamefilmbudsjett er 20 prosent på filmproduksjon og 80 prosent til å betale for visninger på reklamefinansierte TV-kanaler.

Minutter til millioner

Et anslag han ikke er uenig i er at den samlede summen på «Nøtteknekker»- produksjonen ligger et sted mellom 10 og 11 millioner kroner. Filmene er henholdsvis tre og to minutter lange

Det vil igjen si at Aker har brukt cirka 2,2 millioner kroner per viste minutt for de populære reklamefilmene.

Aker betaler 2,2 millioner per minutt for reklamefilmer

Spillefimprodusent Silje Hopland Eik på Cinenord har laget helaftens filmer for mindre penger enn Aker blåser av på sine tominutters reklamefilmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mars og Venus med Pia Tjelta og Thorbjørn Harr i hovedrollen kostet 10,7 millioner kroner og lage, sier Hopland Eik.

Hun nevner også den norske filmen Rovdyr som ble produsert for et sted mellom 7-8 millioner og Axel Henies film UNO som kostet rundt 9 millioner kroner å produsere.

Vil vise samfunnsansvar

- Det vi ønsker å si med denne filmen, som har fått kjælenavnet «Nøtteliten», er at industrien spiller en rolle i forhold til å løse fremtidige utfordringer samfunnet står overfor, blant annet i forhold til å løse verdens miljøproblemer, sier konserndirektør Geir Arne Drangeid i Aker ASA til Kampanje.com

Han forteller videre at Aker Kværner i morgen etter all sannsynlighet kommer til å endre navn til Aker Solutions i forbindelse med Aker-dagen som arrangeres i morgen

Tirsdag skrev Dagbladet.no om DVD-sjappa Playcom i Oslo som tok i bruk langt billigere midler for å skape oppmerksomhet. Vi antar at summen for en tusj og en plakat ligger på rundt 100 kroner. Produksjonskostnader er ikke regnet inn.