Aker betaler 2,2 millioner per minutt for reklamefilmer

«Nøtteknekker»-oppfølger koster mer enn mange norske spillefilmer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Reklamefilmen «Nøtteknekkeren» fra 2005 er en av Norges dyreste reklamer noensinne. Filmen vant «Gullfisken» etter en omfattende kampanje med en samlet kostnad på mellom syv og åtte millioner kroner.

Aker-konsernet har nå klar en oppfølger som som vil ha premiere før TV 2-nyhetene torsdag. Den nye filmen skal være to minutter lang og kombinerer materiale fra den forrige filmen og nye opptak.

Reklamemannen Jon Christian Fosseidbråten har vært involvert i begge produksjonene og forteller at kostnadene i denne runden har vært under halvparten av forrige gang

- Det er med sekk og snøre, sier Fosseidbråten og forklarer at det inkluderer både produksjon og visninger.

Han vil ikke kommentere detaljer i budsjettet, men sier at en vanlig fordelingsnøkkel i et reklamefilmbudsjett er 20 prosent på filmproduksjon og 80 prosent til å betale for visninger på reklamefinansierte TV-kanaler.

Minutter til millioner

Et anslag han ikke er uenig i er at den samlede summen på «Nøtteknekker»- produksjonen ligger et sted mellom 10 og 11 millioner kroner. Filmene er henholdsvis tre og to minutter lange

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer