BLOMSTENE SOM VISNET: Frida Giannini, som gjenopplivet motehuset Guccis berømte blomstertrykk, har mot sin vilje måttet gå fra jobben som sjefdesigner. Foto: Afp / Scanpix.
BLOMSTENE SOM VISNET: Frida Giannini, som gjenopplivet motehuset Guccis berømte blomstertrykk, har mot sin vilje måttet gå fra jobben som sjefdesigner. Foto: Afp / Scanpix.Vis mer

Akkurat passe luksuriøst

Fallet til moteverdenens superpar illustrerer utfordringene bransjen står overfor.

Kommentar

Kanskje kan de nå begynne å bruke saksene sine på silke og sateng i stedet for på hverandre. Denne uka viste Guccis nye sjefdesigner Alessandro Michele sin første kolleksjon for det tradisjonsrike motehuset. Visningen markerer slutten på et drama som har pågått siden i vinter, da tidligere sjefdesigner Frida Giannini og hennes kjæreste og nærmeste medarbeider, Patrizio di Marco, fikk sparken.

De to, som hadde blitt et par i løpet av tiden de jobbet sammen, gikk ikke uten å sende verbale nålestikk tilbake gjennom pressen, før de forlot kontorene de så gjerne ville beholdt.

Gianninis og di Marcos fall er en illustrasjon av en av de store utfordringene som møter de gamle motehusene i en ny verden. Luksusmerkene må leve opp til en paradoksal forventning: De skal være eksklusive, og de skal selge. De skal tjene penger for sine eiere, men uten å være så aggressive i sin markedsføring eller appellere til så mange at de mister auraen av å være for de få. Det var her Guccis eiere, den franske Kering-gruppen, med den profittsultne François-Henri Pinault i spissen, mente Giannini og di Marco hadde feilbedømt situasjonen.

Di Marco hadde søkt å snevre inn Gucci, gjøre varene dyrere og mindre tilgjengelige og roe ned den løpske bruken av husets kjente logo, de to sammentvinnede G-ene. Samtidig profilerte Giannini seg gjennom innsmigrende, glamorøse silhuetter, og gjenopplivet blant annet Guccis gamle, feminine Flora-motiv, til bruk på kjoler og silkeskjerf.

Da Guccis salg likevel stagnerte, mente eierne det var fordi begge strategier slo feil: Prisøkningen sakket salgene, samtidig som merket allerede var så utvannet at mer kresne fasjonistaer søkte seg til mer ukjente merker, for å unnslippe følelsen av bling. Gianninis kledelige kreasjoner utviklet seg ikke, og en konsekvens ble at en ny Gucci-visning ikke lenger var en happening i motebransjen, slik det hadde vært da Tom Ford regjerte som sjefdesigner, på nittitallet.

Ford gjorde mye for å gjenopprette glansen til et merke som hadde vært toneangivende gjennom store deler av det 20. århundre, men etter hvert kom til å sakke akterut og lene seg for tungt på sine utsøkte skinnvarer mens andre designere tok over definisjonsmakten. Det er det eierne nå vil avverge.

Men oppdraget til den nye sjefdesigneren er fremdeles dobbelt. Luksusmarkedenes største nye markeder er i Russland og Kina, der kjøperne fremdeles prøver å venne seg til posisjonen som ettertraktede kunder for italienske og franske motehus. Og der er det fremdeles vesker og kjoler med store, ropende logoer som selger mest - nettopp den type varer som får trendsetterne i den gamle verden til å se en annen vei.