Aksjeselskapet - en psykopat?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I BEGYNNELSEN AV

denne måneden hadde dokumentarfilmen «The Corporation» av de kanadiske filmskaperne Mark Achbar, Joel Bakan og Jennifer Abbott, USA-premiere på det praktfulle Castro Theatre i San Francisco. Tidsskriftet Economist, som neppe kan sies å ha for vane å gratulere kapitalismekritiske ytringer med analysen, gir i en omfattende forhåndsomtale «The Corporation» honnør som et «overraskende rasjonelt og logisk sammenhengende angrep på kapitalismens viktigste institusjon».

Filmen åpner med et historisk tilbakeblikk: På midten av 1800-tallet var aksjeselskapet en nokså ubetydelig institusjon. I forbindelse med kapitalkrevende samfunnsoppgaver, som bygging av jernbaner og broer, ble det unntaksvis utstedt et «corporate charter» som ga deltakerne rett til å opptre som én person i juridisk forstand, med rett til blant annet å besitte eiendom, låne penger og anlegge søksmål.

På mindre enn 150 år er aksjeselskapet, og i de senere tiår det transnasjonale aksjeselskaepet, vokst frem som vår samtids dominerende institusjon. Mens kirke, monarki, og endog nasjonalstat og familie er svekket som normsendere og rollemodeller, står aksjeselskapet frem som hovedsymbolet på det moderne samfunnets dynamikk og effektivitet. Sågar institusjoner innen forskning, undervisning og omsorg, med mandat milevidt fra de oppgaver aksjeselskapet vokste frem for å ivareta, ledes til å etterlikne dets organisasjonsform og etos for å bevare legitimitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer