Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Akustisk godbit

Her er «The Lost Tapes» fra raddis-kameratene Afzelius & Wiehe.

CD: Duoplata «Björn Afzelius & Mikael Wiehe» gjorde stor suksess i Sverige og Norge i 1986. Plata er solgt i om lag 400 000 eksemplarer! Bedre enn de fleste klarte de to å kombinere politikk og underholdning.

Sju år seinere begynte de igjen å snakke om å spille inn en ny plate - med bare to stemmer og to akustiske gitarer. De tilbrakte to uker i studio, før de dro hver til sitt. Plata kunne de komme tilbake til seinere.

Tre år seinere gjenoppsto Hoola Bandoola Band, og i 1999 døde Afzelius av kreft.

Han ble minnet på konserter i Sverige og Norge, og etter hvert begynte Wiehe å tenke på båndene fra 1993.

For å gjøre en lang historie kort; opptakene ble slettet, men midt i fortvilelsen husker Wiehe at han fikk med noen kopier hjem. Tre kassetter merket «Wiehe/Afzelius» blir funnet helt innerst i et skap. Han klarer å slette halve første låt, men det er også den eneste som finnes i to versjoner ...

Nå er plata ute, med både nytt materiale og låter som er blitt klassikere, som Wiehes svenske versjon av Peggy Seegers «Song Of Choice», «Valet» (som også var med på duoplata fra '86) og en nedstrippa «Tusen bitar» , som for alltid vi bli knyttet til Afzelius - selv om det var danske Anne Linnet som skrev den. Her er også en flott, strippa versjon av Hoola Bandoola Bands kanskje aller største låt, «Rocksamba (Vi klarar det)» .

Hele veien synger de to raddis-kameratene strålende tostemt, alltid med samme innbitte og oppriktige engasjement - enten det er en enkel kjærlighetssang eller politiske pamfletter som Wiehes gamle «Ingenting forändras av sej själv» , Bertil Goldbergs «Folkens kamp (är folkens hopp)» eller Wiehes «Bofors» , ikke tidligere utgitt.

Wiehe har ikke latt seg friste til å legge på andre instrumenter, med unntak av Lars Holms trekkspill på ett spor. Plata framstår slik den ble spilt inn - men med digital lyd: Naken, ekte og varm, en leirbålplate for oss som allerede savner sommeren.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media