Al Pacino liker seg som djevelen

PARIS (Dagbladet): Al Pacino (57) har spilt Gudfaren, regissert seg selv i Shakespeare-drama og nå som fersk djevel i filmen «Djevelens advokat», som har premiere i Norge i slutten av januar.

SATAN: Al Pacino er høyaktuell, som selveste Satan.

Av VIBEKE KNOOP RACHLINE

«Djevelens advokat», med blant andre Keanu Reeves, har premiere i Norge i slutten av januar.

Slipset henger løst, på halv tolv, og håret er bustete. Men blikket er der. Det ser rett på deg. Og Al Pacino er i høyeste grad med, og tenker nøye gjennom hvert spørsmål. Også denne jobben går han tilsynelatende helhjertet inn for. Mannen må være født skuespiller.

- Ting skjedde i min tidlige barndom og seinere. Da jeg var 14 så jeg «Måken» av Tsjekhov på et vaudevilleteater. Vi kan ikke ha vært mer enn 15 i salen. Jeg hadde ikke vært i teater før, men plutselig bare jeg det, og gikk rett ut og kjøpte mer Tsjekhov. Siden jeg engasjerte meg i denne verdenen har jeg aldri sett meg tilbake. Jeg har ingen formell skolegang. På teateret kunne jeg lære, bare ved å lese og involvere meg.

Noen å se opp til

Slik endte Al Pacino på utøvende kunstneres høyskole og seinere legendariske Actors Studio, med «ikoner», som han kaller det, som Elia Kazan og Lee Strasberg.

- I 60-åra levde vi off-off-Broadway i Greenwich Village. Vi spilte opptil 16 stykker i uka, og etterpå gikk vi rundt og samlet inn penger med hatten. Det var levende teater, det, sier Pacino og smiler ved gode minner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Al Pacino er høyaktuell, som selveste Satan, i «Djevelens advokat», der han trollbinder en ung, ambisiøs advokat, spilt av Keanu Reeves. Likte han å spille djevelen?
- Ja, det er et så monumentalt emne som det er skrevet mye om og som noen av vår tids største skuespillere har spilt før. Jeg var smigret over å bli spurt, men også bekymret over tolkningen. Det var som å ha et ubleket lerret og ikke vite hva jeg skulle male. De Niro og Nicholson har spilt djevelen før meg. Skulle jeg gjøre det i faustiansk stil? Si «jeg kan gi deg alt du vil hvis du gir meg din sjel»? Ideen gir flere valgmuligheter. Jeg bestemte å tilby forskjellige fristelser og be deg velge, med min støtte og forståelse. Ironi gjorde rollen morsommere, til lett underholdning, sier Pacino.

Richard

Tre års arbeid med Shakespeares «På jakt etter Richard», hjalp Pacino til rollen. Djevelen er en klassisk figur og dukker opp flere steder hos Shakespeare, men ikke så ofte der eller ellers i litteraturen som han trodde. Dette er dessuten en moderne djevel som snakker en rekke språk - perfekt. Han synger til og med, som en tro kopi av Frank Sinatra. Det er Pacino ikke lite stolt av, og spør flere ganger om vi la merke til det.

Filmen er lagt til vår tid, med en fryktinngytende advokatstand som kontrollerer alt. O.J. Simpson-saken inspirerte regissør Taylor Hackford, som til slutt overtalte Pacino.

- Al Pacino er en ekte og rastløs kunstner. Han er som forhekset, på jakt etter emosjonell sannhet. Det er som et kunstnerisk selvmord. Han spiller aldri ned til noen. De må møte ham i bokseringen, sier Hackford. Unge Charlize Theron skalv ved tanken. Hun syntes det var den største gaven hun kunne få å spille mot et idol som Pacino.

Linedans

Al Pacino elsker å stå på scenen, men også å være foran kameraet. Det er for ham to forskjellige ting.

- På teateret er du høyt oppe på lina med et stort gap ned til publikum hver kveld. I filmen ligger lina på gulvet og du går fram og tilbake. Det krever en annen type fokus og stimulerer forskjellige aspekter hos deg. Det jeg liker er at teater og film utfyller hverandre. Og så liker jeg lidenskapen.

Akkurat nå har han tatt ny pause fra filmen, men ikke like lang som da han var borte fra lerretet i 1985- 89. Han holder på med et nytt Richard-liknende prosjekt der han selv er regissør og bare vil røpe tittelen: «Chinese Coffee». Han tror ikke han vil gå noe særlig mer bak kameraet etter det fordi han ikke er «stemt» for det.

- Jeg er skuespiller, og ser meg gjennom det prismet. Men jeg må ha lidenskap. Hvis du får med kroppen følger hodet etter, sier Al Pacino.