«Alan Wake» kan bli en tv-serie på ordentlig

Vi har snakket med mannen bak spillet.

LOS ANGELES (Dagbladet.no): På årets E3-messe i Los Angeles i juni viste det finske spillselskapet Remedy fram scener fra sitt kommende actionspill «Alan Wake», som har vært holdt svært hemmelig siden det ble vist fram i 2005 og 2006.

Det vi fikk se under en privat demonstrasjon av spillet på E3-messen, viste at Remedy ikke har tatt det med ro i tiden bak lukkede dører.

Demoen, som fortsatte der spillscenen som ble vist fra scenen på Microsofts pressekonferanse, var fullspekket med lovende action og interessante spillmessige vrier.

- Et kjærlighetsarbeid
Etter spillseansen møtte vi finske Sam Lake, som leder utviklingen av «Alan Wake» til en uformell prat. Vi fikk stilt noen spørsmål om det vi nettopp hadde sett, og hva som hadde foregått med Remedy siden de begynte utviklingen av spillet.

- Hva har skjedd disse årene, har dere jobbet med «Alan Wake» hele tiden?

- Ja, det har vi. Remedy er et lite team, sammenlignet med andre som jobber på tilsvarende store spill. Vi er ikke en fabrikk som spyr ut tittel etter tittel. Dette er et kjærlighetsarbeid, der vi tar oss tid til å drive research, utvikle egne spillmotorer og utvikle nye prototyper, sier Sam Lake til Dagbladet.no, og fortsetter:

- Vi prøver å holde kvalitetsnivået høyt, derfor tester vi ut forskjellige spillsituasjoner - og hvis vi ikke er fornøyd med dem, lager vi bare en ny prototyp. Og det gjør vi til vi er fornøyde, noe vi nå er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mørke makter
I demonstrasjonen fikk vi se hvordan forfatteren Alan Wake må kjempe mot onde fiender påvirket av mørke makter, som nødeløst dukker opp på nattestid. Mørket klarer på sett og vis å ta bolig i både levende vesener og gjenstander, for deretter å kontrollere disse etter egen vilje.

Den eneste måten Alan kan klare å nedkjempe disse mørkestyrte fiendene og gjenstandene, er å bryte ned mørket i dem med en lommelykt før han eventuelt deretter kan skyte dem.

Dette er kanskje greit nok med levende vesener, men Alan får i demonstrasjonen en langt tøffere kamp når mørket tar bolig i en bulldoser som kommer etter forfatteren.

- Det er en veldig stor fiende, så vi har ikke så mange av dem gjennom spillets gang. Men ideen med tilstedeværelsen av mørket er at du i mørket aldri kan føle deg trygg. Du er aldri sikker på hva som er fienden din ettersom mørket kan ta over det aller meste, sier Sam Lake til Dagbladet.no.

Forutser handlingen
Grunnen til at Alan Wake i det hele tatt løper rundt i skogen på nattestid, er at han kone Alice er kidnappet. Alan hadde skrivesperre, og tok derfor henne med på et lite opphold i den vesle byen Bright Falls, ikke ulik en av spillets inspirasjonskilder «Twin Peaks».

Etter at Alice blir kidnappet finner Alan ut at han faktisk har skrevet en bok, som attpåtil forutser alt som er i ferd med å skje. Problemet er bare at bokas sider er spredt for alle vinder i området rundt Bright Falls, og Alan må derfor til pers både på dag- og nattestid for å finne ut hvor Alice er, hva dette onde mørket er, og hvor alle sidene i boka har gjort av seg.

- Spillet er litt lagt opp som en sesong med tv-serier, der historien er delt inn i episoder og hver episode inneholder en rekke forskjellige spillsituasjoner. Det skjer ikke alltid, men du får ofte oppleve både dag- og nattscener i en episode, for å balansere det hele, forklarer Sam Lake om hvordan spillet varierer i intensitet og spillestil.

- Vi har både marerittaktige scener som den i skogen, men du får også oppleve dagscener i den vesle byen Bright Falls der du møter de rare innbyggerne og får mer bakgrunnen for historien.

Foto: REMEDY / MICROSOFT
Foto: REMEDY / MICROSOFT Vis mer

Kan bli mer enn bare spill
Bright Falls er som sagt inspirert av «Twin Peaks», men også andre moderne forfattere som Stephen King og tv-serier som «Lost» har bidratt med ideer til spillet, spesielt sistnevnte med den mystiske, mørke skyen.

- «Lost» generelt er en inspirasjonskilde. Vi former spillet etter de moderne tv-seriene, sier Lake.

- Mye av «Alan Wake» låner seg godt ut til en faktisk tv-serie, finnes det noe planer for dette?

- Vel, startideen med «Alan Wake» var å skape noe som virker bra også utenfor dataspillrammen. Planene er fortsatt i lufta, så vi får se.

«Alan Wake» er etter planen klar til lansering på Xbox 360 og pc i begynnelsen av neste år. Her kan du se spillscenene som ble vist fram på blant annet Microsofts pressekonferanse: