Alarm for Alarm

Når Spellemannprisen i år skal dele ut 200 000 kroner til årets nykommer, begynner det virkelig å spøke for konkurrenten Alarmprisens framtid.

Gårsdagens offentliggjøring av kandidatene til Spellemannprisen 2007 – som direktesendes på TV 2 fra Oslo Spektrum 2. februar – bød ikke på de helt store nominasjonskontroversene. Noe jazzrusk er det å spore – hvor er Håkon Kornstads «Single Engine», hvor er Christian Wallumrød Ensembles «The Zoo Is Too Far» og hvorfor er ikke minst en av Håvard Wiiks 2007-utgivelser med? Jonas Fjelds Chatham County Line-samarbeid «Amerikabesøk» (som ble kåret til årets nest beste norske plate i Dagbladet) hadde også fortjent å bli nominert i et sjeldent godt norsk countryår. Men noe må man ha å diskutere også.

I mangel av større skandaler enn dette, er det nyvinningen Gramo-stipendet – 200 000 kroner til vinneren av Årets nykommerklassen – som er det virkelig interessante med årets Spellemann-utdeling.

Gramo er musikernes og artistenes vederlagsorganisasjon, og krever inn penger for offentlig framføring på vegne av sine medlemmer. Hvis Gramo-stipendet viser seg å bli en årlig foreteelse i Spellemann-sammenheng, er den å betrakte som et ytterligere dødsstøt for Spellemannprisens konkurrent og korrektiv – Alarmprisen.

Kanskje ikke i størrelse, men i viktighet, har Alarmprisen vært en reell og brysom konkurrent for Spellemannprisen i seks-sju år.

Etter flere år med arrangementsdatoer i nærheten av hverandre på kalenderen, ble Alarm i 2007 skjøvet fra det tradisjonelle tidspunktet i januar/februar-månedsskiftet til slutten av oktober. Hvorfor Alarm på denne måten valgte å ta vekk noe av sin konkurrerende kraft i mediekrigen mot Spellemann, er det ikke lett å begripe seg på. Når Alarm først lå der på et nytt og pussig tidspunkt, synliggjorde det også at de på mange måter har utspilt sin rolle som Spellemannprisens ris bak speilet.

For å bruke en politisk metafor, har Alarm ved sin blotte eksistens trukket Spellemann-nominasjonene til venstre, vekk fra den klamme, pliktskyldige omfavnelsen av kommersiell middelmådighet, som lenge var et varemerke for harpeutdelingen.

Resultatet har vært en bedre og mer virkelighetsspeilende balanse mellom undergrunn/indie og mainstream/storselskaper i Spellemann-nominasjonene, og en gradvis riktigere og mer rettferdig kategoriinndeling. To gode ting som også preger årets nominasjoner.

Alarmnominasjonene var i 2007 var derimot ikke mer alternative enn at det meste fint kunne passert i Spellemann-sammenheng, og da har de bare Alarmprisen – en pengepremie til en juryvalgt fremadstormende artist/gruppe – igjen som unik kapital i sin portefølje, et varemerke å bygge videre på uavhengig av Spellemann. Men det var inntil i går, da Gramo sammen med Spellemannprisen slapp sin 200 000-kronersnyhet. Det er for øvrig fire ganger så mye penger som ble Alarmprisvinner Ida Maria – ikke Spellemann-nominert i noen kategorier – ble til del for drøyt to måneder siden.

KAN BLI ÅRETS NYKOMMERE: Folkemusikkgruppa Valkyrien Allstars. Fra venstre Erik Sollid Tuva Livsdatter Syvertsen og Ola Hilmen. Foto: FRANK KARLSEN
KAN BLI ÅRETS NYKOMMERE: Folkemusikkgruppa Valkyrien Allstars. Fra venstre Erik Sollid Tuva Livsdatter Syvertsen og Ola Hilmen. Foto: FRANK KARLSEN Vis mer

Kanskje er det en konsekvens av den nye prisen at Årets nykommerkategorien i Spellemann plutselig er kjemisk fri for obligatoriske Idol-vinnere. I stedet framstår nykommerkandidatene bredere enn noensinne, med klassiskstjerneskuddet Tine Thing Helseth (for pop til å få en vanlig klassisknominasjon?) og folkemusikktrioen Valkyrien Allstars (for rocka til å få en vanlig folkemusikknominasjon?) som sjangermessige ytterpunkter mellom mer oppskriftsmessige pop- og rocknavn som Christel Alsos, Susanne Sundfør og Heroes & Zeros.

Man skal ikke trekke Gramos motiver for den nye prisen i tvil, det er nok genuint godt ment. Og ikke minst er det mange og viktige penger å vinne for unge artister. Det er likevel vanskelig å la være å se på nyvinningen som Spellemanns forsøk på et siste slag mot Alarmprisen, nå som den først ligger nede for telling. Spellemannprisen vil helst være alene på banen.

Se alle de Spellemann-nominerte

NYKOMMER: Susanne Sundfør ga ut sin første plate i mars i fjor.