NYHETSTRØKK: Økt statsing gir resultater. Sist uke hadde Dagbladet 1,6 millioner unike brukere hver dag på mobil og desktop. Her ser vi Dagbladets tv-team, Martine Aurdal og Trym Mogen, på Eirik Jensen-saken i Oslo tinghus. Foto: Hans Arne Vedlog
NYHETSTRØKK: Økt statsing gir resultater. Sist uke hadde Dagbladet 1,6 millioner unike brukere hver dag på mobil og desktop. Her ser vi Dagbladets tv-team, Martine Aurdal og Trym Mogen, på Eirik Jensen-saken i Oslo tinghus. Foto: Hans Arne VedlogVis mer

Setter rekord

Aldri før har så mange lest Dagbladet digitalt

I forrige uke satte Dagbladet trafikkrekord.

Sist uke hadde Dagbladet 1,6 millioner unike brukere hver dag på mobil og desktop. I snitt hver dag besøkte over en million unike brukere Dagbladet på mobil, noe som er over 30 prosent økning mot samme uke i fjor.

- Det er en meget hyggelig rekord. I tillegg ser vi at våre lesere og seere aldri har brukt lenger tid på mobilutgaven vår i antall timer, sier nyhetsredaktør Frode Hansen.

God journalistikk

Dagbladet satte også rekord i antall sidevisninger med 64 millioner visninger på en uke. Dette er tall som gleder Dagblad-ledelsen, som mener at den lykkes med sin nyhets- og formidlingsprofil.

PULSERENDE: Leserne skal alltid bli oppdatert av Dagbladet, og det blir det høy temperatur og mye trøkk på nyhetsdesken. Foto: Dagbladet
PULSERENDE: Leserne skal alltid bli oppdatert av Dagbladet, og det blir det høy temperatur og mye trøkk på nyhetsdesken. Foto: Dagbladet Vis mer

- Dette er fantastiske tall, sier nyhetsredaktøren, og legger til:

- Hjertet av virksomheten vår er god journalistikk og vi ser at stadig flere nordmenn velger Dagbladet som nyhetskilde. Vi jobber 24 timer i døgnet for stadig å bli bedre.

Dagbladet Pluss i vekst

Nyhetsredaktør Frode Hansen sier at leserne forventer at Dagbladet er på til alle døgnets tider med siste nytt og med nye avsløringer. Han legger til grunn at redaksjonen gjør en kjempejobb døgnet rundt for å levere til alle våre plattformer.

- Vi satser hardt på løpende nyheter, sier Hansen og fortetter:

- Samtidig klarer vi å levere avsløringer som får store konsekvenser. I tillegg øker den digitale abonnement-tjenesten vår, Dagbladet Pluss, kraftig. Alt dette viser at vi leverer et meget godt totalprodukt.

- Skal være først og best

Nyhetssjef Hans-Martin Thømt Ruud, forklarer de gode tallene med økt nyhetsatsing.

- Det er veldig bra å se at satsingen vår på breaking news gir effekt, sier Ruud.

ØKT BEMANNING: Sjefredaktør Alexandra Beverfjord snakker med sine kolleger på allmøte hver fredag. Foto: Jørn H. Moen
ØKT BEMANNING: Sjefredaktør Alexandra Beverfjord snakker med sine kolleger på allmøte hver fredag. Foto: Jørn H. Moen Vis mer

- Vi skal være først og best på siste nytt, og ønsker å gi leserne og seerne den beste innsikten i de viktigste sakene hver dag, hele døgnet, sier Ruud.

Jobber mens Norge sover

Dagbladet har styrket nyhetsavdelingen den siste tida, og har sørget for mer muskler på viktige tidspunkter av døgnet som morgen og kveld.

Avisa har også egne reportere i nattevakt-turnus i Oslo.

- De gjør en fantastisk innsats mens Norge sover og gjør leserne oppdaterte om morgenen, sier Ruud.

- Underholde, utfordre og engasjere

I tillegg til økt fokus på breaking news er riktig stoffmiks et viktig suksesskriterium, ifølge redaksjonssjef Hilde Schjerve.

- Leserne våre forventer at vi leverer på store nyhetshendelser, som Eirik Jensen-saken og Solskjær-suksessen, sier Schjerve:

PLUSS-VEKST: Her ser vi Dagbladet-journlister som jubler da avisa nylig rundet 75 000 digitale pluss-abonnenter. Foto: Dagbladet
PLUSS-VEKST: Her ser vi Dagbladet-journlister som jubler da avisa nylig rundet 75 000 digitale pluss-abonnenter. Foto: Dagbladet Vis mer

- I tillegg må vi underholde, utfordre og engasjere leserne. Her er riktig stoffmiks alfa omega, derfor har alle avdelinger nå skjerpet fokuset på saker som treffer bredt og leses godt. Vi prioriterer rett og slett hardere.

Schjerve tror også at økt «trøkk», og mer liv og røre på mobil-fronten slår positivt ut på trafikktallene.

- Det tabloide uttrykket fungerer, i tillegg til at økt satsning på live TV og nyhetsstudio har gitt fronten vår høyere temperatur, sier redaksjonssjefen.