<strong>OVER MILLIONEN:</strong> NRK-serien «Kampen om tungtvannet» ble sett av 1 259 000 tv-seere søndag kveld. Foto: NRK
OVER MILLIONEN: NRK-serien «Kampen om tungtvannet» ble sett av 1 259 000 tv-seere søndag kveld. Foto: NRK Vis mer

Aldri før har så mange sett starten på en norsk tv-serie

Regissøren slår seg selv ned på andreplass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): «Kampen om tungtvannet» har blitt møtt med strålende kritikker av de fleste norske anmeldere, og har allerede blitt solgt til flere land.

• Les hva Dagbladets anmelder mener om serien her!

NRK-serien, som tar for seg historien om tungtvannsaksjonen ved Rjukan under andre verdenskrig, hadde premiere i går kveld.

Hele 1 259 000 millioner tv-seere fikk med seg serieåpningen.

Med 62,5 prosent av tv-seerne er det dermed den beste åpningen av en dramaserie på NRK noensinne.

Slo seg selv Forrige gang NRK satte seer-rekord, var under premieren av «Halvbroren» i januar 2013. Da var det 1 033 000 seere som så på.

«Halvbroren» var en filmatisering av Lars Saabye Christensens roman med samme navn, og ble regissert av Per Olav Sørensen, samme mann som har regissert «Kampen om tungtvannet».

Den mye omtalte NRK-serien «Mammon» hadde 966 000 seere første episode.

Til sammenligning hadde siste episode av suksessen «Farmen» 1,2 millioner seere.

Gjettekonkurranse Regissør Per Olav Sørensen utlyste i forrige uke en konkurranse om å gjette hvor høye, da eventuelt lave, seertall serien kom til å nå under den første episoden.

Tobias Santelmann, som spiller rollen som Joachim Rønneberg i serien, gjettet 1 067 588 seere, mens Benjamin Helstad, som spiller Jens Anton Poulsson, gjettet at 1 120 000 seere kom til å se serieåpningen.

Seertall

Første episode av:

• «Kampen om tungtvannet» - 1 200 000

• «Halvbroren» - 1 033 000

• «Mammon» - 966 000

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer