Aldri for hardt, aldri for slapt

Bjørn Eidsvåg i perfekt balanse på scenen i turnéåpningen.

HARDT OG FINTFØLENDE: Lier-bosatte Bjørn Eidsvåg praktisk talt på hjemmebane i Drammens Teater i kveld, flankert av sitt glimrende band. Fra venstre David Wallumørd (tangenter), Bjørn Holm (bass), Anders Engen (trommer, delvis skjult) og gitarminimalisten Geir Sundstøl. Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
HARDT OG FINTFØLENDE: Lier-bosatte Bjørn Eidsvåg praktisk talt på hjemmebane i Drammens Teater i kveld, flankert av sitt glimrende band. Fra venstre David Wallumørd (tangenter), Bjørn Holm (bass), Anders Engen (trommer, delvis skjult) og gitarminimalisten Geir Sundstøl. Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KONSERT: DRAMMEN (Dagbladet): Bjørn Eidsvågs status som en slags hipsterbestefar i norsk offentlighet er en interessant medie- og snakkeklassekonstruksjon.

Ikke minst i lys av hvilken godt voksen demografi som fylte opp seteradene i Drammens Teater under turnéstarten for «Rundt neste sving» i kveld.

At Eidsvåg kan kommunisere kanalbevisst på tvers av generasjonsgrensene gir ham ekstra autoritet og muligens en ekstra dimensjon som artist.

Med én tunge Det er også interessant å reflektere rundt hvorvidt han ville sagt eller gjort noe annerledes fra scenen, om publikummet var yngre eller konsertomgivelsene annerledes.

Men er det ikke nettopp denne tydelige, konsekvente og éntungede holdningen som gir Eidsvåg ekstra integritet som underholder og formidler av følelser og filosofisk/religiøs grubling?

Ruvende Bjørn Eidsvåg er en ruvende skikkelse på scenen, stor og svartkledt, som en slags Johnny Cash- eller Erik Bye-skikkelse.

Han balanserer lunhet og visdom med mild selvironi, småkeitete standup og særegen håndbevegelseskoreografi.

Ingenting av dette sistnevnte klarer derimot å forstyrre hans vokale nærvær, som i mer uinspirerte bandomgivelser lett kunne fått noe litt rutinemessig og distansert over seg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer