I MEDVIND: Dagbladets redaksjonelle produkter leses av stadig flere. Og vi kan glede oss over at Dagbladet får klare meldinger fra leserne om at de liker det de leser. 
Foto:  Anita Arntzen / Dagbladet.
I MEDVIND: Dagbladets redaksjonelle produkter leses av stadig flere. Og vi kan glede oss over at Dagbladet får klare meldinger fra leserne om at de liker det de leser. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet.Vis mer

Aldri har Dagbladet hatt flere lesere

I dag ble tidenes lesertall offentliggjort. Dagbladet har aldri vært større enn nå.

(Dagbladet): I dag ble de nye lesertallene offentliggjort, som viser at avishuset Dagbladet har den høyeste dekningen noensinne.

Totalt har Dagbladet 1.339.000 lesere hver dag. Det er en økning på 37.000 eller 2,8 prosent på ett år, viser tallene fra TNS Gallup.

Hele én av tre leser Dagbladet hver dag, noe som betyr at avisa er Norges nest største avishus i antall lesere.

- Det er fantastisk at Dagbladet leses av over 1.3 millioner lesere. Jeg trodde nesten ikke det var mulig, sier en stolt sjefredaktør Lars Helle. Siden han overtok den redaksjonelle styringa av avisa i mai 2010, har Dagbladets totale lesertallet bare pekt oppover.

Tar markedsandeler Trenden for lesertallene på papir har gått ned for Dabladet, men i løpet av første halvår har opplaget på avisa likevel økt med 4.121 eksemplarer. Dette er en økning på 4,5 prosent fra samme periode i fjor.

Til sammenligning har avisa VG falt med 11 prosent i opplag første halvår, noe som betyr et mistet salg av 25249 eksemplarer. Dagbladet.no har i samme periode i snitt 745851 unike bruker hver dag, en økning på 12,4 prosent i forhold til samme periode i fjor. Det betyr en økning i markedsandelene på 2.2 prosentpoeng, viser tall fra TNS score toppliste.

- Mens salget for de største løssalgsavisene i Sverige og Danmark stuper, har vi snudd den negative trenden og øker. I tillegg tar vi markedsandeler, sier nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord.

Både hun og Lars Helle vektlegger særlig innholdsdreiningen og den økte nyhetssatsingen som hovedårsaken til den massive Dagblad-økningen.

- Vi ser at folk søker seg til Dagbladet når de store nyhetene skjer, fordi de vet vi er nyhetsledende i alle kanaler - og mer skal det bli, sier Helle.

Tidligere i år ble avisa kåret til årets nasjonale nyhetsnettsted.

Distribusjonsgrep Før sommeren kom nysatsingen «God torsdag». Også dette bilaget har vært en gedigen suksess.

- Vi har alltid vært opptatt av innovasjon i Dagbladet. I likhet med de andre magasinene våre har «God torsdag» fått en overveldende mottakelsene, sier kultur og magasinredaktør Jo Randen.

I tillegg har satsingen på distribusjon og lettere tilgjengelige aviser samt raskere leveringer, gjort sitt til at flere lesere blir nådd. Dagbladet fås blant annet på SAS' flyginger, i Tyrkia, Hellas, Bulgaria og kommer snart på Kanariøyene. Tallene fra TNS score toppliste viser at Dagbladet øker også på mobil, men VG mobil øker mer. Dagbladet mobil har 176000 brukere hver dag.

- Her har vi mye mer å hente. Vi ble kåret til årets mobile nettsted i fjor og har tenkt til å fortsette sukessen. Nå jobber vi med å gjøre den digitaliserte distribusjonen på mobil raskere og lettere tilgjengelig. I løpet av kort tid vil mobilsidene bli raskere, og nye tjenester og løsninger jobber vi med kontinuerlig, sier mobilansvarlig Erik Saastad. Også på annonsesiden tar Dagbladet markedsandeler.

Annonseinntekter for papir økte med 8,7 prosent i første halvår 2011 mot samme periode i fjor. VG papir har i samme periode hatt en annonsesvikt på 12,1 prosent.

- Mens konkurrerende mediehus kanskje sliter litt med retningen, har vi en bra gjeng som står på med god samhandling og tydelige mål. Våre gode resultater er også et utslag av at markedet ser verdien av multimediale løsninger. Dette er vi flinke til. Vi startet med multimedialt salg allerede i 2003, sier annonsedirektør Per Brikt Olsen.