Aldri mer «utsolgt fra forlaget»

Gyldendal ønsker å ligge i forkant innen print on demand-teknologi. Fra en database vil man kunne hente alle forlagets utgivelser.

- Vår visjon er å gjøre alle våre utgivelser tilgjengelige for leserne, sier Paul Hedlund, direktør i Gyldendal.

Aldri utsolgt

Bøker velges etter eget ønske fra databasen, og teksten kan fås elektronisk eller på papir. Man kan kjøpe bøkene enkeltvis eller sette sammen kapitler fra ulike utgivelser.

Uttrykket «Utsolgt fra forlaget» vil dermed være klar for historiebøkene for Gyldendals del.

I høst starter selve arbeidet med å utvikle print on demand-teknologien, men Hedlund kan ikke anslå når den vil være klar til bruk. Det står på både det tekniske og forfatter-rettigheter.

- I disse dager går det ut brev til alle våre forfattere med utkast til en avtale om rettigheter, opplyser forlagsdirektøren.

- Faglitteratur viktigst

Men gratis blir databasen langtfra. - Vi snakker om en sum i millionklassen. Men satsningen er helt nødvendig. Vi må være i posisjon når det å publisere tekster elektronisk er helt alminnelig, sier Hedlund.

Han tror parallellpublisering, utgivelse av bøker både digitalt og på papir, vil bli vanlig om få år.

- I debatten om e-bøker er det viktig å få fram at det dreier seg om mer enn skjønnlitteratur. Innenfor feltet faglitteratur vil e-boka ta mye raskere over på grunn av søkemuligheter og krav til oppdatering, mener Hedlund.

ALDRI UTSOLGT: Gyldendal-forfatteren Herbjørg Wassmos bøker vil bli tilgjengelige på forespørsel.