Alene på operaen

Juni Dahr tar skrittet over til Den Norske Opera. Det er ikke alle forunt å få komponert sin egen musikk. Som greske Cassandra - damen som ser inn i framtida. Selv priser Juni friheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Olav Anton Thommassen ville komponere et verk til meg. Det er helt utrolig! Etter mange lange kvelder og en del rødvin kom vi fram til at det måtte bli en forestilling om Cassandra. Jeg måtte til grekerne. Cassandra ser inn i framtida, men hun har en forbannelse over seg og blir ikke trodd, forteller en engasjert Dahr.

- Tenk deg det. Fullt symfoniorkester og bare meg på Operaen. Forestillingen ble spilt på Ultima-festivalen, men da på engelsk. Nå har jeg fått Edvard Hoem til å oversette teksten til nynorsk.

Gresk og tidløst

Dahr gidder ikke å stå på scenen hvis hun ikke har noe interessant å si.

- De greske tragediene er tidløse. Når du går inn i dem, ser du at de handler om deg. Dette er historie, men med en moderne musikalsk ramme blir det et samtidsdrama.

- Gleden ved å begynne med blanke ark, undre deg, drømme og leke, er fantastisk ved hvert nytt prosjekt, sier Dahr.

Friheten er viktigst

Dahr mottok Eckbos Legaters kulturpris på 250000 kroner under årets litteraturfestival på Lillehammer.

- Prisen er en anerkjennelse av det jeg har gjort over lang tid. Det er godt å få en bekreftelse på at noen setter pris på arbeidet mitt, sier Dahr.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer