NY EIER: Nettutgaven av South China Morning Post med portrett av den nye eieren, Alibabas Jack Ma. Foto: NTB Scanpix
NY EIER: Nettutgaven av South China Morning Post med portrett av den nye eieren, Alibabas Jack Ma. Foto: NTB ScanpixVis mer

Alibabas røvertokt

Ekte nyheter fra Kina blir stadig mer utilgjengelige. Hvem skal vi nå tro?

Kommentar

I forrige uke ble det kjent at den kinesiske internettgiganten Alibaba har kjøpt opp Hongkongs mest innflytelsesrike engelskspråklige avis, South China Morning Post. Hva Jack Ma vil med en 112 år gammel papiravis i våre dager, kan man gjerne spekulere på.

Alle utlendinger som har oppholdt seg i Folkerepublikken Kina en stund, vet hvor kronglete det er å få sannferdige nyheter innenfra. På nettet, må man forsere den «kinesiske brannmuren» via proxy-servere eller vpn-tjenester. Vil man ha Kina-nyheter som ikke stammer fra utenlandske kilder, altså nyheter sett med kinesiske øyne, må man ta høyde for at de er sensurert og underlagt kontroll fra noe som på folkemunne kalles «sannhetsministeriet».

Sannhetsministeriet sender regelmessig ut direktiver til media om hva de får lov og ikke lov til å formidle, i hvilken valør nyheten kan omtales og hvilken versjon - f.eks. bare den fra det statlige nyhetsbyrået Xinhua - som bør brukes. Potensielt kontroversielle saker blir stort sett fortidd. Og hvis de ikke blir det, mistenker man øyeblikkelig at de er lekket i en bestemt hensikt. Det er en underdrivelse å si at man blir henfallen til konspirasjonsteorier av å bo i Kina.

Altså må man ta kinesiske nyheter i Kina med en klype salt. Eneste fyrtårn i dette landskapet har vært Hongkong-avisa South China Morning Post. SCMP har systematisk brakt nyheter om korrupte partipamper, fengslede dissidenter, helsefarlig luftforurensing og andre kinesiske ubehageligheter.

Nå frykter mange at SCMP skal få munnkurv. Det nye eierskapet, Alibaba og Jack Ma, er nemlig ikke basert i Hongkong, byen som nyter godt av ordningen «ett land, to systemer» - som gir innbyggerne en tilnærmet pressefrihet. Jack Mas virksomhet er basert i Fastlands-Kina, og Jack Ma selv er kjent for å stå på god fot med lederskapet i Kommunistpartiet.

I et intervju - i South China Morning Post - med Alibabas nestsjef, Joseph Tsai, framgår det at selskapet ønsker å korrigere det negative bildet av Kina som males i vestlige media. Ønsket er å tilby et alternativ til vestlige medias forutinntatte holdninger til Kina, fordi «det som er godt for Kina, er også godt for Alibaba».

De nye eierne insisterer på at de vil fjerne betalingsmuren, men ellers ikke blande seg bort i avisas redaksjonelle linje. I pressekretser i Hongkong snakkes det høyt om selvsensuren som garantert vil komme. Hongkongs forhold til Fastlands-Kina er i utgangspunktet noe anstrengt etter de såkalte paraply-aksjonene i forbindelse med valgordningen. Ingen er i tvil om at de kinesiske lederne ønsker å samme tøylene i Hongkong, og den frie pressen er dessverre et lett bytte.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook