E18: Oslopakka er en seier for klimaet og miljøet, skriver Sirin Hellvin Stav.  Foto: Miljøpartiet De Grønne
E18: Oslopakka er en seier for klimaet og miljøet, skriver Sirin Hellvin Stav.  Foto: Miljøpartiet De GrønneVis mer

All grunn til å juble for Oslopakke 3!

Tybring-Gjedde tar feil om E18.

Meninger

Bystyrerepresentant Mathilde Tybring-Gjedde (H) hevder i Dagbladet at hele E18 Vestkorridoren skal bygges som planlagt og at De Grønne ikke burde juble. Men vi jubler! Hvis Høyre vil at E18 fortsatt skal realiseres etter dagens trafikkøkende planer må de vinne frem med det i senere omkamper. I mellomtiden jobber tiden for de miljøvennlige og plasseffektive løsningene. Stadig flere forstår at vi ikke kan bygge oss ut av bilkøene med mer vei.

Miljøpartiet De Grønne har vært motstandere av kraftig kapasitetsøkning på E18, og byrådet i Oslo har satt hardt mot hardt i forhandlingene om Oslopakke 3. Hvis ikke noe hadde blitt gjort, ville det blitt stadfestet at Oslo og Akershus skulle få en ny vei som pumper trafikk og forurensning inn i en by hvor mange allerede lever med farlig luft.

Den nye Oslopakke 3 sier tre viktige ting om E18. For det første er det enighet om å bygge ut en nedskalert versjon de første 1500 meterne mellom Lysaker og Strand. For det andre understreker partene at de ikke har konkludert om hvordan E18 skal utbedres videre. For det tredje er det nå tverrpolitisk enighet i Oslo og Akershus om å be Statens Vegvesen utrede planer for veien som ikke øker veikapasiteten og som reduserer kostnadene. Til sammenligning sa den gamle avtalen om Oslopakke 3 at E18 skulle bygges etter de gamle planene så snart kommunale planprosesser tillater det. Med den nye avtalen er dette premisset forlatt.

Av og til kan man få inntrykk av at at det ikke finnes noen vei fra Oslo til Asker, men E18 er allerede bygd. Diskusjonen videre handler om hva slags forbedringer som skal gjøres på veien. Miljøpartiet De Grønne og byrådet er for tiltak som gir bedre lokalmiljø og sikrer byutvikling i Asker og Bærum, men dette var aldri premissene for de gamle planene for E18. De ville ført til mer kø, kork og kaos for alle som skal til og fra Asker, Bærum og Oslo. Vi ser frem til nye planer for E18 og kan love at vi skal fortsette å jobbe for de gode, framtidsrettede alternativene.

I forrige bystyreperiode lanserte Høyrebyrådet en klimastrategi som fastslo at E18-utvidelsene i vestkorridoren vil undergrave klimamålene til Oslo dersom de ble bygd som planlagt. Et bredt flertall i bystyret stemte i juni 2015 for et forslag om å redusere kostnadene på E18. Derfor er det overraskende at Oslo Høyre nå tilsynelatende ikke lenger hverken vil oppfylle sin egen klimastrategi eller følge opp sitt eget vedtak i bystyret.

De siste månedene har vi fått en god og fagbasert debatt om motorveiutbygging, som har rokket ved vedtatte sannheter. Der politikere tidligere møtte mer trafikk med mer vei, har vi nå justert kursen i tråd med våre felles klimamål og mål om en samordnet areal- og transportutvikling.

Klimaforliket, som Høyre gikk til valg på å styrke, slår fast at all vekst i storbyområder skal skje med kollektiv, gange og sykkel. Erna Solberg argumenterte også i valgkampen 2013 for at opptil 80-90 prosent av transporten i storbyene skal være kollektiv innen 2040. Dette er gode og fornuftige mål, som ikke kan nås hvis vi følger gammeldagse planer for å bygge ut mer vei.

I De Grønnes øyne er resultatet av ny Oslopakke 3 bra for miljøet, klima og bylivet fordi det er i tråd med anbefalingene fra trafikkforskerne. Det er merkelig å se at Høyre, et parti som har stilt seg bak mange av de samme viktige miljø- og klimamålene som De Grønne, ikke jubler med oss, men i stedet forsøker å snakke ned de viktige miljøseiere i en avtale de selv har signert på.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook