SKOLESTART: Den beste måten skolen kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller på lang sikt er gjennom fokus på læring og formidling av kunnskap, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock
SKOLESTART: Den beste måten skolen kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller på lang sikt er gjennom fokus på læring og formidling av kunnskap, skriver innsenderen. Foto: ShutterstockVis mer

Skolepolitikk:

Alle barn skal møte en lærer med faglig fordypning

Når fokus på kunnskapsdelen er fraværende i SVs skolepolitikk, er det de som ikke får støtte hjemmefra og som er fra vanskeligstilte familier, som rammes.

Meninger

I Dagbladet 06.08 hevder Mona Fagerås, SVs skolepolitiske talsperson, at Høyre og regjeringen fører en politikk som ikke motvirker sosiale forskjeller i skolen. Påstandene hennes kunne ikke vært mer frakoblet virkeligheten.

En god skole og en billig barnehage betyr veldig mye for dem som har aller minst. Nettopp derfor har vi satt i gang en rekke tiltak som bidrar med å redusere sosiale forskjeller og gi alle de samme mulighetene til å lykkes. Og vi må starte tidlig.

Allerede i barnehagen er det viktig med en god politikk for å redusere innvirkningen av sosial bakgrunn. Høyre i regjering har derfor innført redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehagen. Lykkes vi med arbeidet i barnehagene vil dette kunne bidra til å redusere og utjevne sosiale forskjeller og gi barn et likere utgangspunkt ved skolestart.

Den beste måten skolen kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller på lang sikt er gjennom fokus på læring og formidling av kunnskap.

Grepene som Høyre tok i reformen «Kunnskapsløftet» og som Fagerås og SV kritiserer, har gitt gode resultater. PISA-undersøkelsen i 2015 viser at norske elever for første gang gjør det bedre enn OECD-gjennomsnittet i lesing, naturfag, og matematikk. Faktisk er norske femteklassinger tredje best i Europa i matematikk.

Når fokus på kunnskapsdelen i skolepolitikken er fraværende i SVs skolepolitikk, er det de som ikke får støtte hjemmefra og som er fra vanskeligstilte familier som rammes.

En skole som løfter alle faglig, gir spesielt de som trenger det, et mye bedre utgangspunkt til selv å skape en bedre situasjon for seg og sin familie. Derfor er det viktig å teste kunnskapen til elevene gjennom eksempelvis nasjonale prøver, for å vite hva elevene kan og hvor de trenger påfyll. Derfor er det også viktig med en fraværsgrense, som gjør at elever som ellers ville stått i fare for å droppe ut møter på skolen og blir sett av læreren.

Tiltak som disse, som SV er motstander av, er ikke bare god skolepolitikk, det er god sosialpolitikk.

Vi satser nå mye på lærerne og blant annet tredobler etter- og videreutdanningssatsingen, slik at alle barn skal møte en lærer med faglig fordypning.

Vårt pågående løft for tidlig innsats vil gjøre at flere vil oppleve mestring og læringsglede. Alt for å gi barna våre en best mulig skolehverdag.

SV, på sin side, har vært mot økte kompetansekrav for lærere. I 2022 får vi også de første lærerne som er utdannet med en mastergrad. Regjeringens arbeid med å løfte kompetansen til lærerne, jobbe målrettet med utjevning allerede i barnehagen, og satsingen på elevenes læring skaper en utdanningssektor hvor sosial bakgrunn ikke påvirker mulighetene dine senere i livet.