DEBATT

Skolepolitikk:

Alle barn skal møte en lærer med faglig fordypning

Når fokus på kunnskapsdelen er fraværende i SVs skolepolitikk, er det de som ikke får støtte hjemmefra og som er fra vanskeligstilte familier, som rammes.

SKOLESTART: Den beste måten skolen kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller på lang sikt er gjennom fokus på læring og formidling av kunnskap, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock
SKOLESTART: Den beste måten skolen kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller på lang sikt er gjennom fokus på læring og formidling av kunnskap, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I Dagbladet 06.08 hevder Mona Fagerås, SVs skolepolitiske talsperson, at Høyre og regjeringen fører en politikk som ikke motvirker sosiale forskjeller i skolen. Påstandene hennes kunne ikke vært mer frakoblet virkeligheten.

En god skole og en billig barnehage betyr veldig mye for dem som har aller minst. Nettopp derfor har vi satt i gang en rekke tiltak som bidrar med å redusere sosiale forskjeller og gi alle de samme mulighetene til å lykkes. Og vi må starte tidlig.

Allerede i barnehagen er det viktig med en god politikk for å redusere innvirkningen av sosial bakgrunn. Høyre i regjering har derfor innført redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehagen. Lykkes vi med arbeidet i barnehagene vil dette kunne bidra til å redusere og utjevne sosiale forskjeller og gi barn et likere utgangspunkt ved skolestart.

Den beste måten skolen kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller på lang sikt er gjennom fokus på læring og formidling av kunnskap.

Grepene som Høyre tok i reformen «Kunnskapsløftet» og som Fagerås og SV kritiserer, har gitt gode resultater. PISA-undersøkelsen i 2015 viser at norske elever for første gang gjør det bedre enn OECD-gjennomsnittet i lesing, naturfag, og matematikk. Faktisk er norske femteklassinger tredje best i Europa i matematikk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer