- Alle gjør feil

Hamsun refusert!

- VI HAR ET UKENTLIG MØTE, og manusene havner tre steder, enten hos ekstern konsulent, hos noen andre internt for bedre lesning eller i den store bunken med refusjoner, sier redaktør Irene Engelstad i Gyldendal, Hamsuns eget forlag. Hun opplyser at Gyldendal får ca 700- 800 manus årlig, det ble tusen i fjor på grunn av en konkurranse.

- Kjenner dere igjen de gode fortellerstemmene?

- Jeg håper det! Alle gjør feil, men det skal mye til om seks- sju forlag overser et stort talent.

- Hva om dere fikk en Hamsun-novelle i posten i dag?

- Vi fikk en for et halvt års tid siden, fra en Pedersen.

- Det var jeg som sendte inn novella, men hvorfor fikk jeg et fem linjers standardbrev, helt uten begrunnelser?

- Ofte er det slik at hvis man begynner å begrunne, blir det så drepende at vi heller lar det være, sier Engelstad.

- Ville det vært pinlig om Gyldendal ikke gjenkjente Hamsun?

- Kanskje det.

- VILLE DU KJENT IGJEN et mesterverk hvis det lå på skrivebordet ditt?

- Nei, ler Torleiv Grue i Kolon Forlag som mottar rundt 200 manus årlig.

- Du gjorde det heller ikke. Du avslo å utgi Hamsun.

- Å herregud. Dette blir som da noen sendte blanke demokassetter rundt til plateselskapene. Det flaueste er å bli knepet, stønner Torleiv Grue.

- Så det er pinlig?

- Selvfølgelig er det pinlig. Nå kan jeg si at jeg husker denne novellen godt og så videre, men... Alle redaktører har gjort store bommerter.

- Hjelper det å klage på avslag?

- Absolutt. Hvis folk sender inn manuset en gang til og kjefter, vet jeg at de virkelig vil bli forfattere. Da kan det hende jeg ser på manuset på nytt, svarer Torleiv Grue.

- JEG FÅR INDERLIG håpe at vi ville gjenkjenne et Hamsun-manus, sier redaktør Herdis Eggen i Cappelen, som får cirka tusen manus i året, medregnet til antologien «Signaler».

- Men dere har refusert ham. Er det ikke pinlig?

- Å få et Hamsun-manus i dag ville vært underlig, han tilhørte sin egen tid. Jeg vil si at det er pinligere ikke å gjenkjenne noe som er et godt manus i dag.

- Pleier ikke talenter å bli gjenkjent hos dere?

- Vi har aldri latt store talenter passere, men iblant er det tvil, og forfatteren bestemmer seg for et annet forlag. Vi kan miste folk på den måten, sier Herdis Eggen. Hun opplyser at tjue prosent av manusene går til en litterær konsulent for gjennomlesning, men at det aller meste som kommer i posten, ikke er litterært, men helt ordinært.

- GODE FORTELLERSTEMMER blir gjenkjent hos oss, sier sjefredaktør Anne Geitanger i Forlaget Oktober, som mottok 400 manus i fjor, og det blir flere i år på grunn av skriveakademivirksomheter rundt om i landet.

- Ville Hamsun blitt oppdaget av dere hvis han leverte et manus?

- Jeg håper vi ikke ville misset det manuset, sier hun.

- Men dere misset det, han ble nylig refusert på

Oktober?

- Gjorde han det?

- Ja. Er det pinlig?

- Om det er pinlig?

Det hadde vært mye morsommere om vi kunne sagt til forfatteren at «du har tatt en Hamsun-novelle».

vkvalsha@online.no