Alle jakter på ny «Little Miss Sunshine»

Kjøpefest på Sundance.

(Dagbladet.no): I fjor var det «Little Miss Sunshine» som stakk av med den største avtalen etter Sundance, Robert Redfords prestisjefestival dedikert til mindre, uavhengige filmer, som arrangeres hvert år i Park City, Utah.

Med kritikerros, godt publikumsbesøk og fire Oscar-nominasjoner for «Little Miss Sunshine», er de større distributørene nå mer hissige enn noen gang på å sikre seg rettighetene til filmer man tror kan gjenta suksessen.

- Jeg har aldri sett noe liknende. Det er helt vilt, sier Cassian Elwes ved agentbyrået William Morris til LA Times.

Bloggerne hjelper

Siden helgen er mer enn 12 filmer blitt kjøpt, nesten alle for 20 millioner kroner eller mer (rettighetene til «Little Miss Sunshine» ble for øvrig kjøpt for drøyt 70 millioner kroner, noe som er Sundance-rekord).

Den største budkrigen var det rundt den britiske komedien «Son of Rambow», som Paramount Vantage til slutt vant. Andre filmer som nå får større distribusjon er dokumentaren «My Kid Could Paint That», «Dedication», «La Misma Luna» og «How She Move».

Elwes mener mengden stoff som er skrevet fra festivalen har bidratt til den heftige budaktiviteten. Publikasjoner som Variety og Hollywood Reporter publiserer sine anmeldelser av filmene direkte på nett etter at de er skrevet.

- I tillegg har du bloggerne som publiserer sine reaksjoner på filmene etter få minutter. Kjøperne får dermed en mulighet til direkte å få vite hva publikummet mener, sier han.

VIL GJENTA SUKSESSEN: «Little Miss Sunshine» og Abigail Breslin fikk sitt gjennombrudd på Sundance i fjor. Det har ført til nye muligheter for en rekke andre filmer. Foto: FRA FILMEN
VIL GJENTA SUKSESSEN: «Little Miss Sunshine» og Abigail Breslin fikk sitt gjennombrudd på Sundance i fjor. Det har ført til nye muligheter for en rekke andre filmer. Foto: FRA FILMEN Vis mer

Trier-suksess

Michael Barker fra Sony Pictures har kjøpt én film, men trakk seg fra budrunden på to andre.

Han mistenker enkelte distributører for å være svært opptatt av kredibilitet når de legger millioner på bordet for en smal film.

- Vi ønsker oss filmer vi virkelig elsker. Men mitt inntrykk er at andre selskaper kjøper en film på Sundance bare for å bygge profil, sier han.

Norge er representert på Sundance med Joachim Triers «Reprise», mens «Fritt Vilt» er vist på nabofestivalen Slamdance. Trier ble i forkant av festivalen plassert på Varietys liste over regissører man burde følge med på.

- Joachim Trier («Reprise»-regissør, journ.anm.) er veldig etterspurt. Flere har sagt at han er den hotteste regissøren her, og det er mange som er ute etter ham. Det er godt at han har med seg en egen agent, sa Stine Oppegård, utenlandsansvarlig hos Norsk Filminstitutt, til Dagbladet.no mandag.

MAKT I BLOGGENDE HENDER: Kjendisbloggeren Perez Hilton er til stede i Park City. Han og andre bloggeres meninger om filmer kan bidra til studioenes interesse, mener agent.