Alle må gjøre litt. Avisene også.

Slår redaktørene av det kritiske søkelyset når de blar opp på annonsesidene, spør Ingeborg Gjærum i Natur og Ungdom.

«Alle må gjøre litt. Vi må gjøre litt mer.» Med dette slagordet, flytende melkekartonger og småsamlere ville StatoilHydros overbevise oss om selskapets miljøengasjement. I alle landets store aviser var de på plass. Natur og Ungdom var neppe de eneste som satte morgenkaffen i halsen en augustmorgen i fjor da StatoilHydro rullet ut sin nye reklamekampanje.

StatoilHydro bør ikke gjøre litt mer. De bør gjøre veldig mye mer enn folk flest. Nordmenn slipper ut langt mer klimagasser per person enn verdensgjennomsnittet. Men bak disse tallene skjuler det seg ei næring, oljeindustrien, som nesten har doblet sine utslipp siden 1990. Investeringeringene går i retning av fortsatt forurensing og satsing på fossil energi. Omstillingsviljen er minimal. Da er det ikke greit å drive en heidundranes klimakampanje for seg selv. Det synes ikke Forbrukerombudet heller at det er. Da Natur og Ungdom klaget StatoilHydros annonser inn for ombudet, fikk vi medhold i at kampanjen var i strid med markedsføringsloven. Forbrukerombudet uttalte «at symbol- og bildebruken i kampanjen er egnet til å skape et villedende helhetsinntrykk av StatoilHydros virksomhet og miljøengasjement. På det grunnlag mener vi at kampanjen er villedende, utilstrekkelig veiledende og i strid med markedsføringsloven §§ 2 og 3.»

De siste årenes økte fokus på klima, har gjort at stadig flere selskaper setter igang grønnvaskingskampanjer for å fremstille seg selv eller produktene sine som miljøvennlige. Det er en farlig utvikling som gjør det vanskeligere for miljøbevisste forbrukere å gjøre grønne valg når de handler. Forbrukerombudet har de siste årene arbeidet aktivt med miljøstandpunkter i markedsføringen. Da Natur og Ungdom klaget inn Toyota for at de mente de solgte «verdens mest miljøvennlige bil», fikk vi medhold i at bilreklamen var villedende. Og da StatoilHydro i høst fikk påpakkning fra Forkbrukerombudet, var det ikke første gang. De kjente godt til loven fra før; i 2005 klaget Natur og Ungdom selskapet inn for at de markedsførte bruk av gass som miljøvennlig, og vi fikk medhold.

Allikevel valgte altså klimaverstingen StatoilHydro igjen å kjøre en kampanje i strid med loven. Vår seier hos Forbrukerombudet i etterkant av StatoilHydros kampanje føles bare halvveis når selskapet har kunnet bruke 10 millioner og fått enorm spalteplass i alle landets store aviser. Spørsmålet er hvordan dette kunne skje? Hvordan kan et selskap bruke så store midler på en reklamekampanje de må ha visst var på kant med loven og spre den i de store avisene uten at noen griper inn?.

Var det virkelig ingen av redaktørene som kvapp til da de så selskapets annonser over helsider i deres aviser? Å hindre ulovlig markedsføring, må være et felles ansvar. Når selskaper og produkter som bidrar til farlige klimaendringer, forsøker å tegne et bilde av seg selv som miljøhelter, bør medienes kritiske sans slå inn. På annonsesidene er det ingen plass til kritiske spørsmål eller faktaopplysninger.

I en av StatoilHydros annonser, fremstilles Snøhvit-prosjektet på Melkøya som et miljøprosjekt til tross for at Snøhvit er den viktigste enkeltårsaken til at Norge ved siste måling satte ny rekord i klimagassutslipp.I år har to av landets største aviser, Dagbladet og Aftenposten, nominert StatoilHydros annonser til to ulike reklamepriser, Pustehullet og Best08. Begge konkurranser har skullet kåre den beste annonsen i 2008 og har hatt StatoilHydros klimakampanje blant de nominerte.

Mens Aftenpostens Best08 trakk nominasjonen etter kritikk fra Natur og Ungdom, valgte Dagbladet å la nominasjonen stå, selv om det heldigvis ikke var StatoilHydro som stakk av med seieren.Det er både skuffende og provoserende. Avisene hevder de ikke har kjent til Forbrukerombudets vurdering. I så fall har Dagbladets jury gjort en dårlig jobb. Dagbladets nettsider skrev i november om Forbrukerombudets avgjørelse under overskriften «StatoilHydro-reklamen er villedende.» Man skulle tro avgjørelser som den Forbrukerombudet har gjort, fikk større oppmerksomhet i bransjen og at folk derfor kjente til avgjørelsen. Slik ser det ikke ut til å være, og det bør være et varsku - både til dem som lager annonsene om å holde seg innenfor loven, og til dem som trykker annonsene.

De siste årene har klima stått høyt på dagsorden. Allikevel er det én bransje som slipper unna. Norsk klimapolitikk har ei hellig ku: Oljeindustrien. Til tross for at det er den som forurenser mest og at det er den som har mest penger, er det oljeindustrien som slipper billigst unna. Ikke ett tiltak er innført av regjeringen Stoltenberg for at utslippene fra oljeindustrien skal gå ned. Vi er mange som mener at det er på tide at også de tar sin del av kaken. Vår jobb blir ikke enklere når oljeindustrien får grønnvaske sitt eget image og spre feilinformasjon til folk flest om sin virksomhet. Bransjen og redaktørene må bedre sine standarder og rutiner slik at ulovlige annonser ikke kommer på trykk. De kan sende forurensere som StatoilHydro et tydelig signal:Vil de ha god omtale av sin klimainnsats i avisene, holder det ikke å få fine bilder fra et reklamebyrå. Da er de faktisk nødt til å vise til resultater også.

Foto: KNUT FALCH/SCANPIX
Foto: KNUT FALCH/SCANPIX Vis mer
Alle må gjøre litt. Avisene også.