Alle tiders samuraier

I kveld viser svensk TV2 Akira Kurosawas mesterverk «De sju samuraier» (1955), den første i en kavalkade som blir sendt i de nærmeste par ukene. Følg med, og få med deg filmer som «Yojimbo», «The Hidden Fortress» og andre perler fra verket til det japanske filmgeniet.

  • «De sju samuraier» er et tre og en halv time langt epos som har hatt en enorm innflytelse på filmhistorien, særlig på action- og westernsjangeren. Folk i en japansk landsby blir herjet av banditter. I fortvilelse hyrer landsbyboerne sju våpenføre samuraier. Underveis fortelles en rekke historier, både av det dramatiske og muntre slaget. Innbygd i beretningen ligger en rekke klassiske konflikter og kontraster.
  • I romanen «Den siste samuraien» av Helen DeWitt, som ble lansert på norsk denne uka, står «De sju samuraier» sentralt i handlingen. En enslig mor lar sin fem år gamle, bråmodne vidunderbarnsønn se filmen igjen og igjen for at han skal få mannlige rollemodeller. Men filmen er ikke erstatning god nok. Guttungen blir derimot inspirert til å dra ut på jakt etter sin far. Han finner den ene kandidaten etter den andre, i alt sju i tallet. En fabelaktig roman, en moderne gralhistorie, spekket med spennende innfall og særegne litterære virkemidler.
  • Kurozawa må ha vært inspirert av Dashiell Hammetts klassiske gangsterroman «Red Harvest» da han lagde filmen «Yojimbo» (1962). Til gjengjeld har han både med «Yojimbo» og «De sju samuraier» forsynt den erkeamerikanske westernsjangeren med inspirasjon, både i den klassiske varianten og spagettiversjonen. Sergio Leone lagde sin «Yojimbo»-utgave under tittelen «For en neve dollar», og John Sturges film «The Magnificent Seven» («De sju uovervinnelige») fra 1960 er en av westernsjangerens store klassikere.
  • Ikke nok med det: Filmen fikk tre oppfølgere, den er blitt TV-serie og har avfødt varianter med handlingen lagt til Arizona-ørkenen («Command Five»), Midtøsten («The Invincible Six») og det ytre rom («Battle Beyond The Stars»). La oss også ta med barnefilmen «The Adventures of The Magnificent 6=». For ikke å snakke om James Bond, som i filmen «Moonraker» rir gjennom Brasils ødemarker akkompagnert av Elmer Bernsteins ouverture til «De sju uovervinnelige». Og endelig Kenneth Branagh, som åpner sin versjon av Shakespeares «Much Ado About Nothing» med en hyllest til ridescenene i samme film. Når vi føyer til at Shakespeare kanskje var Kurozawas største inspirasjonskilde, skulle ringen være sluttet.