Alltid bråk med jentene

Band med mannlige medlemmer har aldri vett til å gi seg. Men så fort jentegrupper får suksesser, starter intrigene og medlemmene faller fra. Hvorfor er det alltid tull med jentene?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det begynte med Supremes der Diana Ross fikk skviset ut Florence Ballard i 1967. Nesten 35 år seinere heter verdens største jentegruppe Destiny's Child . Der sluttet tre medlemmer i løpet av fem måneder i fjor vinter. Årsak: De tre kom på kant med gruppas manager, Matthew Knowles - faren til Destiny-stjerne Beyoncé Knowles (19).

Slik er det gjerne med jentegruppene. Når suksessen kommer, er avskallingen aldri langt unna. Og det er gjerne en slu manager, kjærligheten - eller en barnefødsel - som er årsaken.

Markedsføringsdrøm

Grupper med en ren jentebesetning er en pirrende markedsføringsdrøm for enhver salgskåt platedirektør i en musikkindustri dominert av menn, menn, menn. Jentegrupper utgjør en betydelig del av pophistorien.

Det paradoksale er at jentegrupper har det med å få kort levetid.

Helt siden 60-tallet har jentegrupper dominert verdens hitlister.

Supremes var Motowns flaggskip midt på 60-tallet, med Martha and the Vandellas halsende bak. Begge gruppene hadde Motown-sjef Berry Gordy som sin guru.

På 70-tallet markerte Joan Jetts Run-aways seg med hard, punkinspirert rock. The Go-Go's med Belinda Carlisle som vokalist nøt en viss suksess som new wave-bølgens jentegruppe på begynnelsen av 80-tallet. Begge med kort levetid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer