Alltid bråk med jentene

Band med mannlige medlemmer har aldri vett til å gi seg. Men så fort jentegrupper får suksesser, starter intrigene og medlemmene faller fra. Hvorfor er det alltid tull med jentene?

Det begynte med Supremes der Diana Ross fikk skviset ut Florence Ballard i 1967. Nesten 35 år seinere heter verdens største jentegruppe Destiny's Child . Der sluttet tre medlemmer i løpet av fem måneder i fjor vinter. Årsak: De tre kom på kant med gruppas manager, Matthew Knowles - faren til Destiny-stjerne Beyoncé Knowles (19).

Slik er det gjerne med jentegruppene. Når suksessen kommer, er avskallingen aldri langt unna. Og det er gjerne en slu manager, kjærligheten - eller en barnefødsel - som er årsaken.

Markedsføringsdrøm

Grupper med en ren jentebesetning er en pirrende markedsføringsdrøm for enhver salgskåt platedirektør i en musikkindustri dominert av menn, menn, menn. Jentegrupper utgjør en betydelig del av pophistorien.

Det paradoksale er at jentegrupper har det med å få kort levetid.

Helt siden 60-tallet har jentegrupper dominert verdens hitlister.

Supremes var Motowns flaggskip midt på 60-tallet, med Martha and the Vandellas halsende bak. Begge gruppene hadde Motown-sjef Berry Gordy som sin guru.

På 70-tallet markerte Joan Jetts Run-aways seg med hard, punkinspirert rock. The Go-Go's med Belinda Carlisle som vokalist nøt en viss suksess som new wave-bølgens jentegruppe på begynnelsen av 80-tallet. Begge med kort levetid.

The Bangles fikk langt større suksess på poplistene på andre halvdel av 80-tallet, men etter tre album sørget krangling og Susanna Hoffs' solokarriere for at gruppa var historie allerede i 89.

Sosiale jenter

De norske Bangles-beundrerne The Tuesdays , først kjent som Tuesday Girls, ga ut to plater med to forskjellige besetninger, før de la seg selv på hylla for halvannet år siden. De hadde også et annet typisk jentebandtrekk; bassist Veslemøy Hole ble kjæreste med gruppas produsent Ole Evenrud. De to er i dag samboere.

Evenrud ser klare forskjeller mellom de interne forholdene i jente- og guttebaserte grupper.

- Gutter insisterer på å holde sammen, selv om de kanskje ikke liker hverandre, for å holde på suksessen. De vet hvor uheldig det er å bytte medlemmer. Jenter derimot tåler ikke å spille i band med noen de ikke liker. De er villige til å ofre karrieren for å bli kvitt hverandre. For jenter kan den sosiale biten være viktigere enn suksessen, tror Evenrud.

Anne Lorentzen, musiker og sosiolog, oppfatter problemstillingen som tendensiøs. Men hun sier følgende om jenter som spiller i band:

- I jenteband er man veldig opptatt av det sosiale. Det er minst like viktig som å bli popstjerne. Mange jenter oppfatter at gutter er flinkere til å være uenige og fortsatt spille sammen. Jenter har kanskje ikke like lyst til å spille i et band der det er stridigheter.

Lorentzen tror også det er andre strukturer i jentekulturen som spiller inn.

- I et band er det gjerne et eller to medlemmer som automatisk får mer makt enn de andre. Et slikt hierarki kan føles ubehaglig for jenter. Det går mot den feminine normen om vektlegging av fellesskapet. Normen om en flat struktur kan også være hemmende for karrieren. Og vektleggingen av det sosiale kan gå utover den musikalske progresjonen, selv om mange jenter har sterke ambisjoner, sier hun.

Giftet seg

Bananarama hadde i alt 26 hits på de engelske hitslistene. Da en av de tre medlemmene, Siobhan Fahey, i 1987 giftet seg med Eurythmics' Dave Stewart og forlot gruppa, begynte nedturen.

På slutten av 80-tallet ble Salt-n-Pepa fra New York hiphopens første viktige kvinnegruppe. Salts kjæreste, Hurby «Luv Bug» Azor, var viktig bakmann. På begynnelsen av 90-tallet forsvant de fra rampelyset da samtlige tre medlemmer fikk barn. De fikk fornyet suksess i 93, før de mistet piffen for godt.

De langbeinte r&b-divaene En Vogue fulgte i Salt-n-Pepas fotspor, men opplevde karrierenedtur etter at Dawn Robinson sluttet etter bare to album. De engelske popsouljentene Eternal nøt stor suksess i hjemlandet og i resten av Europa, men ødela for seg selv ved å bli uvenner. Nå er kvartetten for lengst redusert til en duo.

Karrierehemmende barn

Uvennskap og indre splid har også preget karrieren til All Saints . På tross av en enorm suksess klarte de bare å lage to album før intriger, barn og nye kjendiskjærester ble viktigere enn gruppa. Spice Girls har ikke offisielt sagt takk for seg, selv om de har det på hitlistene. Det første albumet uten Geri Halliwell, fjorårets «Forever», er den største floppen i engelsk musikkhistorie det siste tiåret. Nå er gruppa redusert til en trio etter at også Melanie C har bestemt seg for å satse på en solokarriere.

USAs største jentegruppe de siste årene, TLC , har vært preget av konstante intriger. Nå sier to av tre medlemmer at de nå nedprioriterer TLC til fordel for barna sine. Gruppas produsent, Douglas Austin, er en av barnefedrene.

- Barn er en veldig karrierehemmende sak for kvinnelige artister, understreker Helle Stensbak, tidligere rockbyråkrat og medlem i Einmal Kommet de Liebe.

- Menn opprettholder karrieren og reiser på turné som om ingenting skulle ha skjedd selv etter at de har fått barn. Det er vanskeligere både praktisk og mentalt for kvinner.

Og det er ingen tvil om både Spice Girls og TLC opererer i en mannsdominert verden.

- Jentegruppene må slite med en fryktelig mannstung bransje, understreker Stensbak. I en kynisk underholdningsbransje anses ikke aldrende kvinnegrupper som særlig salgbart.

- Det er tøft å være jente i denne bransjen, tror Evenrud.

- Det er få kvinnelige produsenter og direktør. Som jente har du menn rundt deg på alle kanter. Slik har det alltid vært, og slik er det faktisk fortsatt, avslutter han.

<B>5-4-3.</B> Først sluttet Geri Halliwell. Så forlot Melanie C Spice Girls for å satse på solokarriere.
<B>KVINNER PÅ TOPP:</B> Supremes regnes fremdeles som den ultimate jentegruppa.
<B>GIKK SOLO:</B> Uenigheter og Susanna Hoffs solokarriere ble slutten for The Bangles.
<B>FIKK BARN:</B> Salt, Pepa og Spinderella i Sanlt-n-Pepa fikk barn mens de var på toppen av karrieren.