DEBATT

Kulturlivet i krise

Alt er avlyst – hva nå?

Festivalen vi skulle på, sydenturen, konserten – alt går i vasken. Disse planene blir nok ikke gjennomført. Så hva med mine utgifter? Har jeg nå krav på refusjon?

HOLDE TILBAKE KRAVET: Om alle årets billetter og innbetalinger må refunderes av arrangørene, vil det kunne resultere i konkurs for den festivalen du gledet deg så mye til. Da blir det kanskje ingen festival neste år heller, skriver innsenderen. Bilde fra Øya-festivalen i fjor.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
HOLDE TILBAKE KRAVET: Om alle årets billetter og innbetalinger må refunderes av arrangørene, vil det kunne resultere i konkurs for den festivalen du gledet deg så mye til. Da blir det kanskje ingen festival neste år heller, skriver innsenderen. Bilde fra Øya-festivalen i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Fullvaksinerte: 71.12% Første dose: 78.93%

I utgangspunktet vil en avlysning av et arrangement, eller reise, føre til at avtalen heves. Heving innebærer at innbetalinger som ble gjort i forbindelse med avtalen, skal betales tilbake. Retten til refusjon blir imidlertid ofte konkret regulert i avtalen man inngikk i forbindelse med kjøpet, der det står hvilke avlysningsgrunner som kvalifiserer til refusjon og hvilke som ikke gjør det. Dette er vilkår du ofte kan finne bortgjemt, med liten skrift i avtalen. Likevel kan det være disse som avgjør om du har krav på å få tilbake pengene dine.

Dersom du går tilbake og leser i avtalen du inngikk da du gjennomførte kjøpet, kan det være at du kommer over en fritaksgrunn som kalles force majeure. Denne regelen kommer fram på forskjellige måter i ulike avtaler, men baserer seg i utgangspunktet på samme prinsipp. Regelen inntreffer under ekstraordinære, uventede situasjoner som gjør det svært utfordrende eller umulig å oppfylle den opprinnelige avtalen.

Coronapandemien kan sannsynligvis klassifiseres som et tilfelle av force majeure ved noen typer avtaler, spesielt de som er tilknyttet ulike arrangementer, kultur og reiseliv. Det må imidlertid påpekes at dette er en regel som sjelden settes på spissen og at det derfor er mange uklarheter knyttet til force majeure og refusjonsrett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer