DOKTOR: David Tennant som The Doctor. Tittelfiguren i Dr. Who, en av BBCs mest populære og eksporterte serier.  Foto: BBC
DOKTOR: David Tennant som The Doctor. Tittelfiguren i Dr. Who, en av BBCs mest populære og eksporterte serier. Foto: BBCVis mer

Alt for allmenn allmennkringkaster

Hva skal BBC være, en smal elitekanal eller kanal med bred apell?

Kommentar

BBC er en mastodont i Storbritannia, på mange måter. Det er den første allmennkringkasteren i verden, opprettet i 1922.

De har 20.000 ansatte og fremdeles en tredel av seerne i landet. Produksjonen er enorm. De har ti TV-kanaler, 16 radiostasjoner, en stor internasjonal arm som inkluderer nyhetskanalen BBC World og en egen amerikansk og kanadisk kanal.

BBC sine nettsider inkluderer en av verdens mest omfattende nettaviser, fra verdensnyheter til omfattende magasinseksjoner om mat eller bil, til BBCs nett-TV-avspiller iPlayer.

Noen av de mest populære TV-programmene og konseptene deres har gått langt utenfor øyrikets grenser. Skal vi danse, Top Gear, Sherlock og Dr. Who har alle BBC-stamtavle. The Great British Bake Off ble til Hele Norge Baker og 16 andre versjoner internasjonalt. Og i denne enorme suksessen ligger problemet. Er det egentlig meningen at en allmennkringkaster skal være så populær?

Da Cameron oppnevnte John Whittingdale til kulturminister var det ikke få som så det som et åpenbart signal om at nå skulle BBC til pers. Whittingdale har, mildt sagt, ikke akkurat holdt tilbake sine meninger om BBC i sin tid som politiker.

Og nå har det kommet et såkalt «green paper», Britenes versjon av NOU, med forslag om endringer i BBCs mandat, utforming og finansiering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedbudskapet er en hard slankekur. En tøyling av ambisjonene, og en retur til kjerneområdene. BBC bør ikke ha som mål å «maksimere publikumsandel», heter det.

Det er unektelig vanskelig å konkurrere med BBCs apparat. Ikke bare totalt men enkeltvis er kvaliteten så høyt eller innholdet så omfattende at et tilsvarende produkt vanskelig kan opprettes. Barnekanalen Cbeebies for eksempel. Eller BBC sine nettsider om mat, som stadig oppdateres med innhold fra matprogrammene.

BBCs nyhetsnettsider kan vanskelig toppes av noen andre britiske kanaler. Et poeng som virker litt fjernt sett fra utlandet, der konkurrentene ikke er Times eller Daily Mail, men de andre store internasjonale som CNN og Al Jazeera. Men er det egentlig en allmennkringkasters rolle å være på det nivået?

I forslaget diskuteres det også å privatisere BBCs internasjonale arm, som er en av de mest lukrative tingene selskapet driver med. BBC selger programmer og konsepter over en lav sko. Så lukrativt er det blitt at de nå anklages for å lage innhold som appellerer mer til det amerikanske markedet enn det britiske: Raskere klipping, mer action. Og en god del høyere sexfaktor.

Ønsket om at BBC skal bli mindre populært og treffe et mindre bredt publikum sånn som i gamle dager lukter derimot litt av at alt var bedre under krigen. Top of the pops og Dr. Who har holdt det gående siden 60-tallet. Såpeoperaen East Enders siden 1985. Bred folkelig appell er ikke noe nytt. Skal BBC bli en kanal for eliten?

Det var denne frykten labours skyggeminister for kultur Chris Bryant uttrykte i sin kritikk av forslaget: «Er det ikke meningen at alle skal betale litt inn og alle skal få noe for seg. At BBC skal være både for dem som liker opera og de som liker såpeopera?»