- Alt fra Brad Pitt til mensen - men ikke været

Kvinnekanal på vei til norske skjermer.

(Dagbladet.no): I går ble det klart at TV Norge får en søsterkanal inn i det nye bakkenettet - en mystisk kanal som gikk under arbeidstittelen «TVNorge 2».

I dag avslørte TVNorge-ledelsen at den nye kanalen blir en søsterkanal i ordets rette forstand:

- Vår nye kanal, FEM, skal bli en underholdningskanal med bred appell, men som først og fremst er rettet mot den kvinnelige delen av befolkningen, fortalte TVNorge-sjef Morten Aas da han lanserte den nye kvinnekanalen i dag.

- Prolaps og kaffe latte

Kanalen går på lufta som en del av den digitale grunnpakken den 3. september i år. Arbeidet med den nye kanalen startet allerede for et år siden, og det ble tidlig klart at den skulle rette seg mot kvinner.

- Det finnes allerede så mange nisjekanaler for menn. Når det bare er sport og dokumentarer om fly, føler jeg ikke at jeg får tilfredsstilt mine tv-behov, innrømmet innkjøpssjef Nina Lorgen Flemmen, før hun i stikkordsform oppsummerte hva FEM skal være:

- Kanalen blir på mange måter som en kafé, som i utgangspunktet ikke er kjønnsdiskriminerende - men som benyttes på en helt annen måte av kvinner enn menn. Det handler om sladder, sjokolade, smykker, SFO, kaffe latte, prolaps, filmer, naboen, slanking, Toscana, shopping, Brad Pitt og mensen - men ikke været.

Programmer på plass

MØKK PÅ TV: Den nye tv-serien til «Friends»-stjerne Courteney Cox, «Dirt», dukker opp på TVNorges nye søsterkanal FEM. Foto: SCANPIX
MØKK PÅ TV: Den nye tv-serien til «Friends»-stjerne Courteney Cox, «Dirt», dukker opp på TVNorges nye søsterkanal FEM. Foto: SCANPIX Vis mer

Lorgen Flemmen har allerede sikret en rekke serier og filmer til kanalen, og utvalget signaliserer helt tydelig at de satser knallhardt på målgruppen - kvinner mellom 25 og 40 år.

- Blant seriene vi har fått inn er «Dirt» med Courteney Cox, samt min favoritt «Big Love», en HBO-serie som tar for seg polygami-problematikk. I tillegg har vi, etter at TVNorge fjernet onsdagsfilmene til fordel for «Lost», fått utrolig mange tilbakemeldinger fra kvinner som savnet dette. Derfor gjeninnfører vi tv-filmene på FEM, i tillegg til storproduksjoner som har hatt kinovisning, forteller hun.

FEM vil også ha tung tilstedeværelse av reality-programmer (blant annet et der man følger Tori Spelling), underholdningsnyheter som «Entertainment Tonight» samt dokumentarer, talkshows og livsstilsprogrammer som passer for kvinner. For ikke å glemme en hel kveld der paranormale og alternative temaer står i fokus.

Også egenproduksjoner

- Vi vil også kunne by på egenproduksjoner. Et av disse er «Hello Goodbye», der programleder Trine Grung oppsøker unike historier på Gardermoen flyplass - enten det er mennesker som sier farvel eller blir gjenforent, fortalte Vivi Trosvik, som er informasjonsansvarlig for FEM.

Når FEM går på lufta er målsetningen at mellom 85 og 90 prosent av landets husholdninger skal få inn kanalen - som også vil gå inn i grunntilbudet hos storaktører som Canal Digital og Get.

- TVNorge er allerede sterke på kvinner, og sitter på kompetanse og kontakter vi nå vil dra større nytte av. Kvinner er ofte de som tar beslutningene om innkjøp i husholdningen, og dette er en målgruppe som det er viktig for annonsørene å nå. Det er helt tydelig at det er et hull i markedet nå, og det er et hull vi vil tette med FEM, forteller Trosvik, som forsikrer at oppstarten av den nye kanalen ikke vil påvirke programtilbudet på TVNorge.

LOGOEN: Her er logoen til den nye kvinnekanalen FEM. At fargen ble blå, er ikke tilfeldig.<br />- En undersøkelse viste faktisk at flest kvinner har blå som sin favorittfarge, forteller TVNorge-sjef Morten Aas til Dagbladet.no
FRONTER KANALEN: Informasjonsansvarlig Vivi Trosvik og innkjøpssjef Nina Lorgen Flemmen i FEM.